Curres blogg:

Cool racer köpt till Stockholm

1Ker40

Medan förväntningarna på hur det ska gå i årets ÅFOR för de nyaste och vassaste båtarna, kommer meddelande från ”down under ” om nästa års kanske hetaste nybygge. Det handlar om en 40 fots racer designad i England, utvecklad i Australien, byggd i Kina och som nu är såld till Stockholm.

Britten Jason Ker har ritat 40- fotaren som McConaghy Boats i Australien bygger i Kina. Skrov nr 5 såldes strax före midsommar av varvets representant i Sverige, Johan Delin. Han importerade förra året den låga exceptionella racern Mc 38, har kappseglat och låtit kappsegla den flitigt sedan dess under namnet Carbonara, då den är byggd i kolfiber/karbon.

2Ker402

Ker 40+ ,som den nya båttypen heter, är designad efter en ny regel som tagit fart i England kallad Fast40+. Regeln är till för lätta, breda båtar med en längd över allt mellan 12,00 och 12,60 meter, max djup på 3,0 meter och rating mellan 1,210 och 1,270 enligt IRC.

Det mätetalet är i paritet med en X-55, eller Farr 45. Vad det motsvarar i SRS kan man bara sia om, men med tanke på att Mc 38:an har SRS 1,541, mäter 505,7 i ORCi och är mindre, kanske Ker-båten får ännu högre SRS/lägre ORCi.

3

Idén till Fast 40+ klassen, tog sin form under 2013, fick gehör 2014 och under 2015 började man kappsegla efter denna nya regel, som har VO-seglaren Rob Greenhalgh som upphovsman.

- Tanken är att uppmuntra till kappsegling med dagens 40-fots inshore racers som designers, byggare och seglare lobbar för. Den är till för båtar som Ker 40, Soto 40, Farr 400, Carkeek 40 Mk 2, Botin 40. Allt vi vill är att kappsegla i snabba båtar. Jag tror inte många vill segla i långsamma båtar med inredningar, som de aldrig använder. Sådana är helt enkelt för tråkiga, menar Rob Greenhalgh.

Han har också sagt att avsikten med Fast 40+ klassen är att den ska vara tajt, det ska skilja högst tre minuter per timme i rating, så att alla seglar i samma förhållanden.

- Med tiden kommer seglare att skaffa sig allt mer lika båtar och skillnaden i rating minskar, tror den forne vaktkaptenen på Mapfre i senaste Volvo Ocean Race.

Intressant med klassen är också att den hoppas kunna uppmuntra utvecklingen. Rob Greenhalgh säger att han vill se rättvis racing, där det inte handlar om att störst plånbok vinner, utan den bästa besättningen, samtidigt som nya båtar gärna får ha en liten fördel.

För att hålla ner kostnaderna finns begränsningar i antal segel och antalet proffs ombord.

3Ker403

Sveriges första Fast 40+ kommer till våra vatten 2017 och ska även synas i the Solent, där dagens 14 båtar kör alla de större seglingarna.

Vem köparen är, har säljare Johan Delin inte avslöjat, men sådant brukar djungeltelegrafen snart meddela.

Läs mer på www.mcconaghyboats.com och www.fast40class.com/

 

Curt Gelin

 


Sittbrunnens bokhandel är öppen

Bortom horisonten

Bortom horisonten

Öregrunds övärld -  Från Arholma till Örskär

Öregrunds övärld - Från Arholma till Örskär

Från tio år med Vindfält

Från tio år med Vindfält

Slusshandboken

Slusshandboken

Sven Barthel på Sillö

Sven Barthel på Sillö

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line