ÅFOR-båt kapsejsade
Den tyskflaggade, flotta Brenta 60:an som deltog i ÅFOR för en månad sedan, gick på grund norr om Möja på lördagen så illa att kölbulben lossnade, varpå båten kantrade. Enligt sjöräddningen gick ”Minnic” på en 2,0 meters sten för motor i en fart om nära sju knop. Båtens djupgående är fyra meter.
Larmet kom från en person, som såg Minnic kapsejsa och flera båtar var snabbt på plats och tog upp de fem ombord, tills sjöräddningen hann fram. Besättningen om tre vuxna och två barn ska ha varit chockade, men hämtade sig efter att körts till Berg Brygga och fått en debriefing.
Minnic kunde inte tas om hand. Enligt uppgifter driver båten, alternativt har den fastnat med masten i botten utanför populära naturhamnenn Tistronskär, där djupet är 21 meter. Masthöjden på en Brenta 60 är cirka 27 meter. Sydväst 13 m/sek på söndagen kan dock ha ändrat positionen. SSRS Möja svarade på kvällen inte.
Olyckor leder alltid till frågor, hur kunde det hända? Så även nu. Fakta är att båten levererades 2009 från tyska One-Off varvet Knierim i Kiel till en tysk beställare, som döpte den till UCA. För designen stod italienske esteten Luca Brenta, som ritade båten som en minimalistisk dagseglare. Den byggdes i enlighet med CE-normerna och verifierades av DNV (Det Norske Veritas). Vilken typ av certifikat – individ, typ eller egenkontroll som Minnic hade, är obekant.
En storseglare säger så här om olyckan: Troligen har båten gått på grund mer än en gång tidigare med skadade bultar eller liknande defekter som följd. En kölbulb ska inte ramla av från en grundsmäll i sex knop – inte på en Brenta.
Den nya racer jag ska segla på i höst har också en djup T-köl med blybulb. Den har en superenkel konstruktion - genomgående bult, som låser bladet till en bult och kölen i en kassett i båten, där kölbladet är fixerat och låst med åtta bultar.
Minnic kom fyra i Big Boat Class i ÅFOR, var med för andra året och skeppades av Eiken Albers.
Minnesgoda tänker på 100-fotaren Rambler, som tappade kölen i Fastnet Race 2011. Vädret var nådigt och alla räddades. Orsaken är fortsatt oklar.
Och Chieki Rafiki, den First 40.7 som tappade kölen på Atlanten i mars 2014. Då försvann fyra man. Ingen förklaring kom fram, bara att båten ska ha varit på grund och lagats dåligt.
Med spänning ser jag fram emot ett klarläggande om hur bulben kunde ramla av på Minnic. Den är ju inte enda båten med bulbköl.
Jag hoppas få se och veta mer när jag idag måndag seglar till platsen.
Curt Gelin
Foto: SSRS, Peter Carlsson.