Curres blogg:

Oklart varför bulben lossnade på Minnic

DSC 0614

Brenta 60 Minnic ligger kvar utanför Möja, men är trots sin storlek inte helt lätt att se. Det fann jag efter att ha seglat över Möja Västerfjärd för att ta bilder och se den sorgliga synen av den kanske flottase båt som seglat i svenska vatten. Det silverfärgade skrovet och bottenfärgen går nästan ihop med vattnet och himlen och för att ingen ska köra på vraket har det märkts ut med gula bojar och en varningslampa på kölen. En rejäl tross runt kölen ner i vattnet finns också. kanske för att vraket inte ska driva iväg med sydvästvind ut mot djupare vatten. Det är över 100 meter djupt i strax norr om platsen och dessutom ett fågelskyddsområde på ön Trulsör.

DSC 0609

Vid mitt besök hade diesel börjat sippra ut från Minnic, det drev ett litet bälte från båten och luktade i lä. Igår sipprade det dock mindre.

Vad som ska ske med Minnic, är inget svenska myndigheter eller organisationer engagerar sig i nu. Sjöräddningen på Möja undsatte besättningen stationes ansvarige Per Westerberg säger att båten är ägarens ansvar.

Detsamma säger Kustbevakningen, som lyckats ta sig ombord och klistra fast band med texten ”outsealed by the coastguard ”på kölen det vill säga förseglad av kustbevakningen. Syftet säger Kustbevakningen är att visa att man har varit på plats. Tejpen var vad man hade till hands, egentligen används den när laster kontrollerats.

Men syftet här är inga obehöriga ska ta sig ombord göra anspråk på båten i meningen begära bärgarlön.

DSC 0631

Det udda med konstruktionen är det skum som omger området där bulben satt. Vad har det gjort för nytta ? kanske någon kunnig kan berätta.

Medan försäkringsbolaget utreder hur Minnic ska kunna bärgas, har jag fått en kommentar om konstruktionen av kölen och bulben från båtens konstruktör Lorenzo Arganto, som öppet ger sin syn på hur svårt det är att göra en bra lösning. Här återges hans svar in extenso:

Dear Curt,

Thanks for your mail.
Please find my first answer below.

Hi everybody,
This is the former Luca Brenta Yacht Design partner, Lorenzo Argento, responsible for the design work on the B60. So far all we know is what we can see from the pictures as we did not speak with the people on board and also the builder does not know anything yet. Nevertheless, I wanted to come back to your community as you have reported the news.

Keel design for any yacht designer is the most delicate structural element and factor of safety are very large, particularly on a fast "cruising" vessel like the B60. Grounding load cases, in particular, are considered as one of the various load cases.

The debate is always between how strong the boat structure shall be versus the keel+bulb structure. Meaning that if you hit a rock, either the boat (keel floors, keel panels etc) collapse under the impact load to a point where the boat may eventually sink...or alternative the keel breaks...leaving the boat without keel and therefore she will ultimately capsize. This in general terms the worst case scenarios.

I witnessed my self a 77ft sloop hitting the Lavezzi rock at speed and sinking soon after. The good thing was that as the boat structure broke (causing her to sink) there was a lot less deceleration of the boat as a whole, which is ultimately did not leave anybody hurt. Try to imagine to steering a boat that goes from 10 knots to 0 in less than a second....you may save the boat, but this could cause a lot of damage to the crew. Is like crashing with a car….something has to take the load, minimizing the impact on the human body. In the other scenario, the deceleration is taken by the “soft” lead bulb….which ultimately transmit the load to the keel and than to the boat. The important thing is to reduce at maximum the deceleration……which may mean sinking the boat, but it also means saving lives.

From what it is shown from the pics, the boat clearly lost her bulb. The early report says that they hit a 2.2 mt rock with a 3.3 mt deep keel. My only hypothesis at this point is that the way they hit the rock has phisically (think of a rock with a step....or something similar) snatched off the bulb. At this moment I can not think of anything else. Further investigation may prove if this is the case or not.

Ultimately, the most important thing is that nobody got hurt and they are all safe at home.
Secondly we may learn a further lesson from this case, but for sure I would like to keep it very public and let people know what has happened as it did not happen under “standard” circumstances but evidently as a result of a human error (think of the Volvo Vestas “flying” on the rock at 19 knots).

I will keep you posted, as soon as I will learn more.

Regards
Lorenzo Argento


Sittbrunnens bokhandel är öppen

Bortom horisonten

Bortom horisonten

Med floran i båten

Med floran i båten

🔍 Vättersnipor och råbockar

🔍 Vättersnipor och råbockar

Den sista idioten är inte född än

Den sista idioten är inte född än

Landkrabbans seglarskola

Landkrabbans seglarskola

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line