1 Elan vs X 332

Om du är det minsta biten på en begagnad prestandabåt på 33-fot ska du spana in Elan 333 och X-332. Båda är från 90-talet, byggda av framåt varv och kom till för att stilla köplusten bland bitna seglare med familj.
Etiketten prestandabåt stämmer fann vi när vi tog ut båtarna på ett jämförtest utanför Vinga i 8 – 10 m/sek Vi ville se hur dessa godingar stått sig och blev glatt överraskade – de levererar fortfarande massor av seglingsglädje.

Först ska medges att jag går igång på fina seglingsegenskaper – båtar som seglar bra håller jag högt. För det fina med prestanda är gången, den besjälar. I samma sekund som man skotar hem, känns accelerationen i baken, en prestandabåt bara drar iväg och hittar nästan själv spåret. Det är bara att hålla lätt i rorkulten eller ratten, lägga upp sitt största leende och känna sig som en mästare när man segla om andra.
Sådana är Elan 333 och X-332, två utmärkta exempel på att prestanda och komfort kan samsas i samma paket. Dessa 90 -talare seglar skönt, har tunga kölar för stabilitet och mothåll i friskt väder och höga riggar för driv i lätta vindar. Och samtidigt fullgoda inredningar med bred akterkabin, toalett med svängrum, salong med plats för många runt bordet och en fullgod förpik - barnavdelning.
Visst - volymen i Elan 333 och X-332 är inte som på familjebåtar på 33 fot. Men du kan inte få allt – ju mer volym - desto mindre prestanda är det bistra budskapet.
Hur mycket prestanda ger då Elan 333 och X-332? SRS 2017 säger 0,977 och 1,003. En familjebåt har 0,975. Ytligt sett verkar differensen alltså inte vara mycket att dividera om. Men vänta bara tills du möter andra båtar eller får hårt väder - då märks skillnaden.
Redan i 3-4 m/sek skjuter Elan 333 och X-332 iväg, tar härlig höjd och har måttliig avdrift - mindre än breda familjebåtar. Och i 8 -10 m/sek har de stabiliteten somliga kallar grepp och bett, Trygghetskänslan är med andra ord god och bättre än i en båt med stor volym. Så är det, tro mina ord.
Med detta sagt blev slutsatsen av vårt test att du får trevligt tryck, ganska gedigen gång i Elan 333 och mycket sprutt i X 332. På komfort vinner X-332 också - ljusare inredning och större salong.
Strikt sett, om du gör en lista, vinner X-332, även om Elan 333 inte kommer långt efter. I sista skedet kan du gå på magkänsla och på vad ögat ser. Frågar du mig blir svaret X-332.

2 Elan 333 seglar

Elan 333

Trevlig kombo

Mycket prestanda för pengarna var tanken med Elan 333, som är snygg i linjerna och både rask och livlig. Detta är en pigg båt för intresserade seglare. ”Känn skillnaden” sade varvet om båten och syftade på seglingsegenskaperna.
Rob Humphreys ritade 333:an 1998 åt Elan Marine, som ville ha en båt som kunde knipa köpare från storvarven. Man satsade på ett brett skrov och relativt höga fribord för volym inombords. Varvet fegade dock av prisskäl med masten på däck, små vinschar och dito avlastare.

8 Elan 333 sittbrunn
Sittbrunnen är i kortaste laget, särskilt med ratt. Djupet gillas, men bridgedäcket med storskotet, är en vansklig lösning – fingrar på skotet gör ont i manövrer.
Riggen är förhållandevis låg för en snabb 33-fotare, men har indragna vant för bra passage. Snäv skotvinkel stämmer med konceptet.

10 Elan salong

Inredningen känns lite mörk, men också inbjudande med rejäla snickerier. Den upplevdes nu igen som lite trång, beroende på att ruffen är smal och låg. 1,88 m i ruffluckan som bäst är ståhöjden. U-soffa är överdrivet, tar onödig plats och är ivägen när du ska förbi bordet och gör kojen kort att ligga i. Bra pentry med skyddsstång framför ugnen. Liten diskho, en del skåp, men få luckor och inga lådor. Men stort kartbord.
Snygg mahogny med fin lackfinish, med svarvade kantlister, inte böjlimmade för att spara pengar. Basinredning i plast, men den är inklädd om styrbord. Importören ordnade Scandinaviautförande - klädd förpik, längre skåp i salongen, teak på trappan, tjockare dynor.
Uppbyggnaden är i handlagt enkellaminat med stringers. Uppstyvningen av skrovet kommer genom basinredningen inklusive balkar i kölstråket. Balkarna är ca 13 cm höga och laminerade mot botten, här finns alltså inte en innerliner, vilket i praktiken gör båten starkare.

4 Elan akterifran

Prestandan är trevlig, Elan 333 kändes oväntat pigg och god att styra med väldigt bra balans. Jag minns från nytestet 1999, att båten var nästan neutral med rorkult, men med ratt som på ”Mandy” var kontakten fin.
I sjö utanför Vinga uppförde sig Elan 333 väl, hade god tyngd i gången och seglade med full kontroll. Vid byar tappade den inte rodergreppet, skar inte upp, kändes trygg på ett positivt sätt.
Bra för tryggheten är också rorsmansplatsen, där luckan i aktern fälls ner så att man står högt bakom ratten eller sitter på kanten med fint fotstöd.
Summa summarum uppfattade jag Elan 333 vid detta nya test som angenäm att segla, relativt styv, väldigt välbalanserad och även surfvillig – vi nådde 11,1 knop.
En bra kombo med lugn, god och pigg gång.
Om jag ska knorra, blir det på skotarrangemanget i sittbrunnen, små avlastare, vinschplaceringen och matt exteriörfinish.

Plus

  • Fina linjer
  • Djup sittbrunn
  • God finish invändigt
  • Lättstyrd

Minus

  • Masten på däck
  • Mörk salong
  • Kort sittbrunn

7 X 332 fr lovart

X-332

Kapet i klassen

”Snabbast och snyggast i klassen “ är X-332 för sin fina fart och sina lyckade linjer. Niels Jeppesen ritade båten 1994 för varvets alla kräsna kunder. Niels gav den tung köl, mycket segel, mast på kölen, smal vattenlinje och måttlig bredd. Höga fribord - ca 10 cm över Elan 333 - gav utrymmen. Höjden maskeras dock väl av tre uppdragna vattenlinjer och uppmålad bottenfärg, som också ger båten X-identiteten.
Skrovet är relativt djupt för en prestandabåt, har smalt förskepp och korta överhäng. L-kölen med blybulb är till för bra rätande moment och stort roder för kontroll.

9 X 332 SIttbrunn

Sittbrunnen har trevligt sittdjup, god sikt över ruffen och en låg sarg akteröver för enkel äntring till badbryggan. Men ingen öppning baktill.
Storskotet på egen balk ger rorsman kontroll och inga fingrar ivägen med ovana ombord. Rejäla vinschar på sargarna och på rufftaket gör båten enkel att segla. Vilket inte hindrar att detta nya test visade att det är tungt att skota storen och trångt med två gastar i sittbrunnen.

11 X 332 salong

Inredningen är påtagligt ljus med längsgående kojer, skåp på ena sidan, öppet på den andra. Kort rundat vinkelpentry, stort kartbord. Fint utförande i ljus mahogny med böjlimmade kantlister gillas. Basinredningen är inklädd för träkänsla. Masten i bordets framkant vänjer man sig vid och störde inte. Vi bänkade oss sju man runt bordet tack vare längskojerna.
Innertaket i plast är rationellt och ger lite kal känsla i salongen.
Uppbyggnaden är påkostad - handupplagd, hård sandwich, fin gelcoat, fina riktade mattor. Basinredningen och stålbottenramen ger extra god vridstadga. Genom ramen är kölen bultad - starkt till tusen för riggen och mot grund. Huvudskottet är i Divinycell, som är fanerad och laminerad mot skrovet för att spara vikt och ge mer styrka.
Seglingsegenskaperna är fartiga, X-332 är snabb, pigg och ypperligt balanserad med ett lätt, tydligt tryck på rodret. Båten rör sig upp och över vågorna, mjukt och med behagligt tryck. Samtidigt ger det stora storseglet press och för balans krävs en rask skotare.

6 X 332 fran la

Farten och höjden på kryss i 7-8 m/sek visade sig i testet, lite förvånande, vara något mindre än för Elan 333. Större avdrift fick X-332 att tappa i sidled, vilket visade att den ska revas för att klara sin höga rigg.
Lättvindsbetonad, men klart snabbare än Elan 333 på undanvind.
Totalt sett en särdeles lyckad sportig båt, som fullt förståeligt var X-Yachts bästsäljare i hela elva år. Därtill är begagnatvärdet bra - nära nypriset på 20 åriga båtar. Det vittnar om vad som ligger i ett märke det vill säga - förtroende.
Finnas då inget att anmärka på? Isåfall tunn lack på snickerierna, få akåp , smal ombordstigning, innertaket i plast och att förpiken är lite hög.

Plus

  • Flotta linjer
  • Ypperlig seglare
  • Vältänkt inredning
  • Stålbottenram

Minus

  • Plastinnertak
  • Tunna snickerier
  • Skott i recesser

Modell Elan 333 X-33

Längd öa/skrov 10,45/9,99 m 10,31/10,06 m
Lvl 8,75 m 8,80 m
Bredd 3,46 m 3,30 m
Djup 1,90 m 1,84 m
Vikt 4 800 – 5 310 kg 4 350 – 4 870 kg
Köl 1 720 kg/35 % 1 800 kg/41%
Segel 66,4 kvm 68,2 kvm
Mast 15,25 m 16,26 m
SRS/LYS 0,977/1,22 1.003/1,23
RM enligt Selden 24 22,3
Design Rob Humpreys Niels Jeppesen
Byggare Elan Marine X-Yachts
Byggd 1998 - 2006 1994 - 2005
Antal 300 ex 432 ex
Nypris 1999 769 500 kr 888 040 kr

Curt Gelin


Sittbrunnens bokhandel är öppen

Radarbok med AIS

Radarbok med AIS

Från tio år med Vindfält

Från tio år med Vindfält

Stockholms skärgård - de 50 bästa hamnarna

Stockholms skärgård - de 50 bästa hamnarna

VHF- och SRC-bok

VHF- och SRC-bok

Landkrabbans seglarskola

Landkrabbans seglarskola

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line