Crew

För mig som kappseglare var det en maxad upplevelse att hänga med Mats Bergryds sanslösa Club Swan 50 Ladykiller 3.1 på kappsegling i lördags. Att ta del av hur proffs planerar ett race och hur en samspelt besättning får båten att löpa var intressant. Framför allt imponerade inställningen – inget skäll, bra stämning gäller.

 

Som gäst var min första fråga när jag klev ombord på Ladykiller: Var kan jag vara? I aktern ur vägen eller på däck?

 - Du kan hajka, tyckte Klabbe Nylöf, taktiker och navigatör och den som sköter båten åt – ägare Mats Bergryd. Hajka betyder kränga på seglarspråk, att vara kött i lovart eller lä för att ha bästa lutning.

Strax samlade Klabbe besättningen till genomgång av väder, bana, väntade bogar och uppgifter ombord. Det sista var bara en bekräftelse på redan bestämda positioner, för besättningen har seglat ihop sedan förra året och vet vad de ska göra.

Skeppare är Mats Bergryd, rorsman Björn Österberg, Klabbe Nylöf taktiker, Per Andersson dito, Petri Gabrielsson mast, Leif Bergström trim, Stefan Eriksson keyboard, Björn Forsberg mast, Mark Hallqvist och Dick Johansson fördäck, Nicklas Spångmark och Malcolm Hanes sittbrunn, Hanse Thorslund storskot.

20 sjömil med kryss-start vid Fjäderholmarna, runt en boj vid Lidingö- halvvind till en boj vid Lidingöbron- läns tillbaks ner till Nacka Strand, kryss till holmen Stora Höggarn, läns till Lidingöbron och slör till målet vid Skeppsholmen var banan i är efter synpunkter på för mycket transport tidigare år.

I god tid kastade vi loss och stävade ut mot Fjäderholmarna i en nordostlig bris om 3 -5 m/sek. Hur skulle Björn och Klabbe lägga upp starten? Var min fundering. Som på bansegling valde Björn lämärket och prickade starten perfekt med fin fart. Med stäven en halv meter framför närmsta båt, kunde vi efter en stund få fri vind och segla fullt.

Det var intressant att se hur Club Swan 50 accelererade och vilken höjd den kunde hålla.

Har man fått upp farten får kölen grepp och det går att styra högt – kryssvinklarna ligger strax under 40 grader. Men det gäller också att ha rätt krängning, ca 10 - 12 grader hela tiden och att besättningen sitter rätt. Det känns direkt i styrningen när allt stämmer, berättade Björn.

Med Klabbe bakom ryggen slog han norr om Fjäderholmarna och hittade ett bra spår upp till kryssmärket. Dessvärre vred vinden emot på slutet och tvingade fram ett extra slag för att komma runt. Inte ens fina plotters verkar räcka i så täta lägen, klassisk koll på vinklar gäller, kunde jag som är van att segla på känsla notera och fick medhåll av Björn.

-       Jag kör mer på känsla än på instrumenten, förklarade han.

Dock kunde jag höra hur storskottrimmer Hanse Thorslund rabblade fart efter slagen och fick veta att det var för att inte Björn skulle ha koll när han kunde styra max ett slag. På samma gång trimmades focken löst med mycket twist.

-       En så här vass båt med smal kölfena behöver ha fart, innan man kan gå högt, annars tappar man grepp, förklarade Per Andersson, till vardags chefsdesigner på North Sails.

Vid rundningen åkte gennakern upp i ett nafs och utan kommando. Alla verkade ha koll på rätt ögonblick och jag reflekterade över att ett så väloljat gäng som på Ladykiller, är en dröm för kappseglare. Varpå jag frågade Mats Bergryd hur han har fått ihop en så skarp besättning?

-       En del är med från min Swede 38, och Björn och Klabbe har ordnat med folk som de har seglat med när jag skaffade min förra båt, en Swan 42. Med den vann vi en del och då tyckte Klabbe att det var dags för nya utmaningar och intresserade mig för Club Swan 50.

-       Men kliar det inte i fingrarna att styra själv i egenskap av ägare? frågade jag Mats. Som smart svarade att på en båt av Ladykillers kaliber och på den nivå han vill segla, behövs proffs.

-       De är bättre än mig, alltså är det rätt att ge var och en ansvar. Jag gillar att segla med dessa goda grabbar och håller hårt på att stämningen ska vara bra. Hårda ord får inte förekomma ombord, har vi bestämt, sade Mats.

På kryssen mojnade vinden och Ladykiller låg plant. Då kom kommandot: ner i lä och sitt framåt. Vilket såg udda ut med flera graders krängning mot lä, men bara när man tittade framåt. Bakåt låg båten sånär plant. Det negativa språnget lurar ögat och Klabbe förklarade att Juan K ritade Club Swan 50 för att den ska kränga och segla på slaget.

Ett annat knep var att besättningen sitter kvar i lä i slagen –roll tack - så som jolleseglare gör för att göra slagen snabba. Mitt intryck blev att hela sättet att segla båten känns optimerat, inget är lämnat åt slumpen för att segla Ladykiller så fort det bara går.

Ett mer oväntat fenomen var att runt 7-8 knop uppstod ett sjungande ljud i båten.

Det kommer från kölen och beror på att kölbladet i kolfiber är ihåligt, fick jag veta.

Som gäst och seglare tog jag också för mig att fråga mera om hur Mats, Klabbe, Björn & Co använder alla segel. Hur vet de vad som ska användas?

-       Vi har ett schema och byter när vinden ändrar styrka eller ritning. Vi har två assymetriska

spinnakers, en för lätt vind och en för frisk, båda på 236 kvadrat. Ett Codesegel på 133 kvadrat, tre fockar mellan 54 och 66 kvadrat plus stagsegel har vi också, sade Mats och pekade ner i segling som ÅFOR?

-       Det finns ingen plats under däck, vi sitter på relingen. Bara om det är lugnt kan man ta igen sig i en av akterkojerna, berättade Mats.

-       Och mat då? Är det kock ombord på din flotta båt?

-       Ha, här gäller torrmat. Vi värmer påsen med sjövatten och sätter till färskvatten. Den smakar godtagbart, fick jag till svar.

-       Det är när jag hör om komforten ombord, som jag inser att Ladykiller mest ska köra dagseglingar.

-       Det stämmer. Planen är att nästa år ta Ladykiller till Palma och segla Nation´s Cup, en regatta för Swan 42, Swan 45 och Club Swan 50 med lag från olika länder. Det kan bli som Admiral´s Cup var en gång, berättade Mats, vars goda humör och positiva attityd, lovar gott för att Ladykiller 3 blir ett svenskt ekipage som låter tala om sig internationellt.

-       I ÅFIR blev det ingen pallplats, men i ÅFOR ser det denna måndag bra ut. Mot Hoburgen i 13 m/sek låg Ladykiller 3.1 2:a och då återstod en slör till Visby och sedan ytterligare 100 sjömil. Beräknad fart i den vind som utlovas ligger på – håll i er – 20 knop!

-       Följ Mats gäng på www.ksss.se och trackern som visar aktuell position och fart.

En ny rapport om hur de och andra hade det runt Gotland kommer på detta forum. Men dessförinnan en smått sensationell nyhet – en 44-tons Hallberg-Rassy ligger fyra av 61 båtar i sin start.

Första bilden visar den samspelta besättningen som gör manövrer smidiga och snabba

Andra bilden visar Klabbe Nylöf, taktiker och navigatör på Ladykiller 3.1

 

 

Tredje bilden avslöjar hur kaxig båten är med sitt negativa språng när den forsar fram.

Fjärde bilden anger vilka farter Club Swan 50 gör i olika vindar och vinklar.

På femte bilden står Mats Bergryd ombord på sin sanslösa kappseglingsmaskin.


Sittbrunnens bokhandel är öppen

Radarbok med AIS

Radarbok med AIS

Hafsorkesterns haverier

Hafsorkesterns haverier

Skutrigg

Skutrigg

Furusundsleden - Stockholm till Söderarm

Furusundsleden - Stockholm till Söderarm

Gotska Sandön - en besöksguide.

Gotska Sandön - en besöksguide.

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line