Av Europas tillverkare hör X-Yachts till de som håller på sin ideal – superb segling. Och konceptet går hem, man lyckas med modell efter modell. För bara knappt ett år sedan sjösatte Niels Jeppesens varv i Haderslev X4 – en 40-fotare som bland annat blev uttagen till min tävling Årets Segelbåt i Sverige 2017. Även lyxiga 60-fotaren X6 sjösattes förra året. Sedan dess har varvet levererat 40 exemplar av dessa snabba cruisers. Nu lanseras nästa modell i serien – en 49-fotare med typbeteckningen X4.9
Redan förra hösten yppade X-Yachts att man tänkte komma med en uppföljare tlll X4 och X6 på cirka 50 fot. Nu har varvet satt igång projektet på allvar genom att göra flotta renderingar på X4.9.
Den nya blir också inriktad på snabb cruising. För det talar att överbyggnaden är bred, skrovet också, att selftacker blir standard och att deplacementet är lite större än på Xp –serien.
Stilen på överbyggnaden ser ny ut, men har hämtats från X6, bortsett från att de stora vinklade rutorna inte är dolda, utan separerade i två, vilket ger X4.9 en egen profil om än för tankarna hos kännare till till Baltic Yachts modeller på 1990-talet.
I takt med tiden är överhängena på X4.9 i för och akter korta, och både peke och jollegarage finns inritat som tillval. Lika trendigt är alla andra val som går att göra. Konfigurering är på modet och ger ägare chans att få en standardbåt personlig.
Således kan X4.9 väljas med olika köldjup, aluminiumrigg eller kolfibermast, traditionell layout eller U-soffa i salongen, två stora akterkojer eller med den ena uppdelad.
I sittbrunnen har man slopat skotbalken. Istället har X4.9 en fast punkt i mitten med haländarna dragna föröver och till vinschar vid sittbrunnssargen. Lösningen är bra mycket mer praktiskt än att ha storskotet på rufftaket, eftersom nergången blir djup.
Ett fast sittbrunnsbord är också en lyckad lösning för att få benstöd när båten kränger och för att duka till frukost i solen.
Inredningsmaterialet blir ek för att göra utrymmena ljusa. Burmateak ska kunna erbjudas som tillval, vilket isåfall också blir en nyhet med tanke på att X-Yachts i ett antal år, har använt material som ser ut att vara äkta, men som egentligen är ett laminat.
Premiären ska ske på båtmässan i Dusseldorf i januari. Men redan nu kan X- Yachts svenske agent Johan Delin ta emot beställningar och mer kan han berätta på Öppet Varv i Ellös.
Data
Längd 15,28 m
Skrovlängd 14,50 m
Vattenlinje 13,58 m
Bredd 4,49 m
Djupgående 2,40 m
Deplacement 12 900 kg
Kölvikt 5 380 kg
Motor 57 hk
Vatten 325 liter
Diesel 300 liter
Storsegel 74 kvm
Selftacker 45 kvm
Design Team Niels Jeppesen