Idiotåtgärd

Debatt:

Stoppa blästringen

Myndigheterna har nu gått ut till båtklubbarna och förbjudit all giftfärg på båtskrov i Mälaren och andra insjöar. Vet inte när samma sak ska gälla Östersjön.

Det är gott och väl. Man har konstaterat att om man upphör att måla giftfärg så försvinner 80% av giftet på en säsong. Det har man gjort mätningar på. DVS 95 % är borta på 2 år. Det är således en mycket bra åtgärd.

Även om siffran 80 % kan diskuteras om den är lite högt satt vilket somliga hävdar så är ju problemet borta till 90 % efter 3 år om siffran istället är så låg som drygt 50 %. Vi har ju haft båtar med giftfärg i mer än 50 år.

So far so good. Men man har av någon helt obegriplig anledning bestämt att alla båtägare ska ta bort gammal giftfärg och man rekommenderar att blästra bort färgen. Tror att det ska vara genomfört i Mälaren 2018.

Man ger ekonomiska bidrag till detta sk Lovabidrag. Man säger att blästringen ska genomföras på ett professionellt sätt. – Blästring är en fullständigt idiotisk åtgärd som är helt kontraproduktivt.

Då man blästrar oavsett metod skapas det miljarder små partiklar som är helt osynliga. Den sammanlagda ytan av dessa partiklar är 10 tals miljoner gånger större än då färgen satt kvar på båten. Giftet som går ut är i princip proportionell mot den ytan. Partiklarna kan hålla sig flytande i dygn i luften och läcker obönhörligt ut även om man använder inplastning och filter med fläktar. Jag har själv upplevt då ett sk professionellt företag isblästrade grannbåten som var mycket noga inplastad. Då blästern trycks igång skapas ett övertryck och det läcker ut. Man ser inte partiklarna i luften men resultatet blev att dagen efter var min båt helt grå på däcket och sidan mot den blästrade båten. Läcker det en promille så har man gått back miljömässigt men naturligt vis läcker det betydligt mer. Vid samtal med några blästringsfirmor i Stockholmstrakten är det ingen som garantera att det inte läcker ut. Exempelvis används pappersfilter vilka läcker igenom de små partiklarna. Likaså kan det skapas ett övertryck även om man använder sugfläkt och filter pga tryck och flöde som själva blästern generar.

Man kommer således skapa en miljöförgiftning på detta sätt. Det spelar ingen som helst roll att myndigheten säger att blästringen ska genomföras på ett professionellt sätt för det kommer läcka.

Eftersom det finns ett mycket litet antal företag i förhållande till antalet båtar som gör blästring kommer dom flesta slipa själva vilket jag också upplevt i min egen båtklubb förra året. Då går mannen med slipmaskin och mask och frun fem meter bort utan mask. Hon kommer andas in mängder med giftiga partiklar som inte syns för ögat.

Ett pedagogiskt problem är att partiklarna är så små att dom inte syns ungefär som pollen på våren. Luften man andas in kan vara full av pollen och man ser det inte förrän det lägger sig på en bil tex. Byggdamm kan ju ha den här karaktären också. Det tränger igenom överallt och håller sig flytande i luften i dygn precis som gift- färgdammet kommer göra.

Till saken hör att om man nu överhuvudtaget ska avlägsna färgen ( vilket ju egentligen är onödigt om man bara slutar måla på med nya giftfärger ) kan man använda skrapa i stället. Då skapas inga små partiklar. Man kan underlätta med kemikalier som mjukar upp färgen och sen kan man ganska enkelt skrapa av den i stora shok som faller till marken på en duk. Har själv gjort det. Men det föreslår inte myndigheterna utan man föreslår och subventionerar blästring. På det viset förstör man miljön och riskerar att förgifta människor.

Det här måste helt enkelt stoppas.

Svante Bahrton

Sittbrunnenfilmer