Ice 52

Nominerad i prestandaklassen till Årets segelbåt 2017

Prestanda och lyx skönt förenade

Ice52seglar 

asb17Ice 52 är inte billig, men är ett ovanligt koncept i att båten bjuder både på toppade prestanda och äkta syduropeisk lyx. Denna stilrena italienska seglar sagolikt, men har samtidigt en inredning som är lika flott som rymlig.

I denna avancerade, stora och snabba prestandabåt får stilmedvetna superb segling och en ultraelegant, lätt designad inredning. Över tio knop med gennaker på halvvind i lätt vind, fingerlätt styrning matchas väl av de strikta linjerna i denna snabba skönhet.

9ICE5210layout

På Ice-varvet i Salvirola nära Bergamo i norra Italien, har man målet med Ice 52 fullt klart:

”52:an är tänkt för passionerade seglare, de som söker kompetenta prestanda och starka upppevelser”förklarar varvet på frågan vem Ice 52 är tänkt för.

Man ville med andra ord få en båt med extraordinära seglingsegenskaper och har gått ganska långt för att nå ända fram. Bland annat visste man att prestanda kommer av låg vikt och hamnade på 12,5 ton, som de facto är 25 procent mindre än för andra fina prestandabåtar i samma storlek. Den låga vikten har åstadkommits genom att satsa på ett ovanligt och avancerat byggsätt. Men inte bara med vakuuminjicering, på Ice 52 injicerar man skrovet i fyra steg: Först injiceras ytterlaminatet, sedan distansmaterialet och därefter innerlaminatet. Till slut bakas de tre skalen ihop under värme.

Metoden är ovanlig, men får till resultat det lätta, starka skrovet med hög glashalt och ett minimum av vinylester och epoxi i laminatet. För att spara ytterligare vikt, är dessutom alla skott i kolfiber som faneras.

8ICE52Halkipar

LÅGA FRIBORD
Men i ärlighetens namn, för smakbitna fantaster är det framför allt linjerna som drar med Ice 52. Man behöver varken vara trendguru eller designfantast för att begapa båten och juryn gillade pansarkryssarestäven, de låga friborden, den insvängda aktern, den låga överbyggnaden, den långa svarta ruffrutan och de stora rutorna i skrovet.

Intrycket av en extraordinär båt ökar av att skrovet är i en halvmatt grå nyans, seglen svarta och kolfiberriggen hög. Känslan av en ultradesignad, lyxig, snabb kombination av prestandabåt och prestigekryssare är påtaglig. Båten inbjuder bitna att kliva på, ta ratten och börja jubla.

Att Ice 52 hamnade i Sverige beror på stockholmaren och seglaren Pelle Norberg, som sysslar med seglingsevents. Hans affärside´ är att sätta ihop spännande seglingsprojekt och i det syftet sökte han en extraordinär plattform för en ny satsning.

På båtmässan i Cannes 2015 inspekterade han ett antal exklusiva 50 – 60 - fotare och fann Ice 52. Avgörandet kom av linjerna och stilen, men även av att märket är nytt och okänt. En ny världsagentur i lyxligan kunde därmed startas av projektledare Norberg.

För designen svarar Umberto Felci, känd för många Dufourbåtar och av Ice-varvet ansedd för att vara den allra bäste. Hans uppdrag gick ut på att ta vara på egenskaperna i varvets 62-fotare och skapa en ny vinnarbåt för kappsegling.

Även det lockade Pelle Norberg, vars plan för ”Skidbladner” är att totalvinna ÅFOR 2017. Om Ice 52 kan slå Club Swan 50, är en fråga som blir besvarad i sommar.

2Ice52sittbrunn

SVÄNGRUM FÖR SÄLLSKAP
Som ofta på båtar från Italien är sittbrunnen fantastisk för både sällskapsliv och hård segling. Bredden och längden på bänkarna gör att 10 – 12 personer kan röra sig utan att trängas på dagseglingar och den goda durkytan ger gastarna svängrum på kappsegling.

På en 52-fotare behövs elvinschar för att sätta och skota seglen. Det har Ice 52, men det fina är att alla kontrollerna sitter på rattpiedestalen, alltså klarar kapten att segla båten solo om han vill. Det enda han behöver göra, är att öppna lazybagen och ta in fendrarna. Allt annat kan skötas vid rattarna, tillochmed travaren, ett lätt tryck gör att 90 kvadrat storsegel dras ljudlöst mot lovart.

Finesser och nyheter krävs på nya lyxiga stora prestandabåtar, Ice 52 har därför jollegarage i aktern. Detta är självlänsande och har vattentätt skott till inredningen. Jollen halas in på tvären, över badbryggan, vilket går att leva med för att slippa ha en hög sittbrunn och dito fribord.

3Ice52Rattgrepp

SKÖN SEGLING
Seglingskänslan är sagolik, rodertrycket är precist och behagligt. Ice 52 behöver bara guidas genom vattnet, ligger helt lätt på rodret och svarar perfekt. Därtill löper styrningen lätt, inte ens under press med gennakern, kärvade den och axeln glappade inget i genomföringen.

På kryss i 3 - 4 m/sek noterade vi fina 7,0 – 7,3 knops båtfart med 38 - 40 graders sann infallsvinkel. Rekordet under testet blev hela 10,6 knop med 130 graders vinkel. Att susa fram fortare än alla andra i skärgården kändes väldigt bra.

4ICE525saloing

5Ice52pentry

LYXIG INREDNING
Interiört är Ice 52 lyxig som en italiensk båt ska vara – diskret, elegant, finessrik. Plus superbekväm, smakfull och mycket inbjudande. Vilket inte hindrar att alla viktiga funktioner finns, till exempel ståhöjd för nordbor ända fram i förpiken, samma nivå på durken och ett stort kylskåp inbyggt i vinkelpentryt.

Två tilltagna eltoaletter med stolarna långskepps och separat dusch är alltid lyckat. Sak samma med U-soffa om babord, en förpik stor som ett hotellrum och två rymliga akterkabiner. På Ice 52 lever man med andra ord furstligt ombord.

Utförandet är tjusigt, gjort i mattlackad ljus teak som har samma jämna struktur genomgående. Skinnklädda grabbräcken, en del infällda och släta skåpsluckor perfekt inpassade i fronterna är detaljer som varvet inte tvekat att kosta på båten.

7Ice52forpik

TOPPAT KONCEPT
Genom att göra alla skott i kolfiber, kan de täckas med teakfaner. Metoden eliminerar täcklister i taket och gör skotten extremt kraftiga. Vilket i sin tur gör hela båten oerhört vridstark och tyst i sjö, inga dörrar eller luckor kärvar följaktligen.

Priset är högt, i gengäld är Ice 52 ett toppat koncept. Seglingskänslan är på topp och racerriktig, farten får prestandafreaks att sånär svimma av lycka. Därtill är detaljutförandet precis så lyxigt och extravagant som finsmakare förväntar sig på en italiensk, smakfull skapelse. Kombinationen maxade prestanda och yachtstil gör Ice 52 till en ovanligt speciell nyhet.

Starka sidor

  • Spännande linjer
  • Sagolik seglare
  • Extravagant utförande
  • Starkt byggd
  • Inbyggt jollegarage

Data Ice 52

  • Längd ö a 15,80 m
  • Längd v l 14,84 m
  • Bredd 4,65 m
  • Djup 2,50 m
  • Vikt 12 500 kg
  • Kölvikt 5 000 kg/40 %
  • Segelyta 157 kvm
  • Masthöjd 24,60 m
  • Motor VP 75 hk
  • Vatten/diesel 500/370 liter
  • Design Umberto Felci
  • Byggare Ice Yachts, Italien
  • Agent Norberg Yachting, Värmdö
  • Baspris Ca 8,0 MSEK

Sittbrunnenfilmer