Årets kram när Ladykiller 4.0 döptes

 

_DSC3667.jpg

Designer Håkan Södergren kramade om gudmor Pia L´Obry när Shogun 50 Ladykiller 4.0 döptes på fredagen.

Lyckligaste minerna på Ostkusten kunde ses på fredagen på Rosättra Båtvarv när Mats Bergryds nyaste Ladykiller blev döpt. Inför en skara inbjudna utbringade båtens gudmor storseglaren Pia L´Obry de bevingade orden må lycka och välgång följa dig på haven och sprutade skumpa över stäven.  Därmed är Sveriges i särklass exklusivaste och mest speciella båt officiellt redo för att möta världen.

 Vi som var på plats på Rosättra kunde notera att utförandet och detaljpassningen håller absolut högsta klass och hörde designteamet Håkan och Oscar Södergren och beställare Mats Bergryd säga mycket gott om resultatet.

- Ett fantastiskt bygge, det bästa jag sett under alla mina år som båtdesigner. Jag har sagt det förut, men säger det gärna igen: Rosättras känsla och kunnande kan mäta sig med vilket känt varv du vill, sade Håkan och framhöll glädjen över att nästa generation fortsätter hans värv.

Ladykiller som namn kan läta lätt vanvördigt, men har sin bakgrund i att Mats Bergryd på 1970-talet hade en Lady Helmsman, en båt som inte gick att backa med. Nästa båt blev en Swede 38, som gick bättre att backa med och döptes till Ladykiller. Och så har hans nästa och nästa båt döpts till och då Shogun 50 är hans fjärde som kan backa har även den fått namnet och 4.0 för att berätta vilken i odningen den är. Andra sätter romersk siffra efter namnet, men i dataåldern är det mer passande med en version.

Inmätning för ORCI har skett av veteranen Göran "Juppa" Olsson, varvid rätande momentet visade sig vara större än beräknat, vilket gläder upphovsmännen. Sak samma med båtens vikt, som med Sehlarförbundets kalibrerade våg är 7 950 kilo eller 50 kilo under konstruktionsvikten med segel och utrustning.

- Vi har försökt vara noga med allt under byggets gång och dialogen med Oscar Södergren och mig har varit så tät att alla lösningar har blivit bästa möjliga. Det har varit ett väldigt roligt projekt att arbeta med och ett sätt för oss på Rosättra att visa vad vi kan, sade Daniel Gustafsson.

Alla inblandades förhoppning är att fler ska vilja beställa en båt efter egna idéer på samma sätt som när Rosättra byggde båtar på beställning åt engagerade båtmänniskor. Redan till nästa år ska dock samarbetet mellan designers och varv resultera i en ny modell plus en ny vesrsion av Tarac 33 i kolfiber. 

- Det blir dyrare, men inte mycket med ett beställningsbygge mot att köpa ett seriebygge, menar nestorn på varvet Mats Gustafsson. Det svåraste förr var att räkna rätt på tidsåtgången, men med datateknikens precision sparar man tid idag.

Till det slående på Shogun 50 är planlösningen under däck. Salongen ligger där förpiken annars befinner sig. Akter om den finns költrumman, pentryt om styrbord, kylboxarna babord och där salongebn normalt finns, ligger toaletten, kartbordet och en soffa. Alkla ytor är klädda med borstad ek som ger en modern gemytlig atmosfär. Akterst finns kojerna. Skrovrutor har diskuterats för mer ljus, men tills vidare får förpiken ljus via en finurlig spalt i däcket.

Nästa vecka väntar provseglingar och intrimning, varfeter Oxelösund och ORCi EM blir testbänken.

Inom kort hoppas jag komma med en provseglingsrapport av vad som är den mest spännande nya båten som sett dagens ljus på våra breddgrader í årär kanske bästa att tillägga ifall något annat specialbygge inte hamnat på radarn.

_DSC3704.jpg

Shogun 50 Ladykiller 4.0 är slank för sin längd, men med 3,5 meters djupgående och en tung bulb är rätande momentet gott.

 

_DSC3703.jpg

Sittbrunnen är Medelhavsmässigt stor för att vara lättarbetad. Harken- Elvinschar på rufftaket, fyraväxlade Karver till skotning.

 

_DSC3678.jpg

Mats Bergryd, Håkan Södergren, Oscar Södergren och gudmor Pia L Óbry strålade ikapp vid dopet av Ladykiller 4.0.

 

_DSC3692.jpg

Böjlimningar a´la Rosättra, költrumma a´ la´ Marström, borstad ek på kolfiberskott och kojfronter ger Shogun 50 karaktär.

 

Curt Gelin

 

 

 

Sittbrunnenfilmer