Skäggstriden

Skägget i brevlådan

Nu har Båtmässan i Göteborg gjort bort sig, genom att räkna ut tjejerna. Gratis inträde för alla med skepparkrans retar upp många. Så här skriver Peter Gustafsson i sin seglarblogg Blur:

"Snart är det båtmässa, och den här reklamen rullar på många av bussarna i stan. “Fri entré för alla med skepparkrans” är ju lite lagom Göteborgslustigt. Eller?

Har man följt diskussionerna om “det nya båtlivet” och hur hela branschen inklusive många av klubbarna, brottas med föryngringen, så är det inte lika roligt. Är detta ett bra sätt att locka fler som är under 25 att ta sig till mässan för att bli sugna på båtlivet? Eller har man gett upp den fighten och kör ett race till på samma målgrupp som köpte Maxi 77 när den var ny?"

Stina Jansson, som organiserar tjejaktiviteter med GQSS och Sjöklar och gör bloggen Stinasinformativa skriver:

"Jag tycker att det är oerhört lågt och bakåtsträvande av mässan med denna typ av reklam. Jag har skrivit ett rätt arg mail till Bengt Wallin på Båtmässan om vad jag anser om den här reklamen. Det faktum att vi är många som har arbetat för att få flera kvinnor till båtmässan, och sedan mera aktiva på sjön och så kommer den här reklamen som ett hån. Det hjälper inte att de har Milo Dahlmann på måndagen och SCA och den kvinnliga besättningen för nästa Volvo Ocean race på onsdagen under båtmässeveckan, när man gör så här."

Eftersom hon är vän på Facebook med båtmässegeneralen Bengt Wallin uppmanar Stina alla att söka upp och gilla hennes inlägg på Facebook, så han får se det.

Sittbrunnenfilmer