Comanche tog skottet

Ken Read och superbesättningen på supermaxin Comanche tog inte oväntat målskottet i Hobart strax före lunch svensk tid. Med en seglad tid om 02.08.58.30 och 13,1 knop över linjen lämnade Ken & Co närmsta konkurrenten Rambler i kölvattnet på målrakan och 49 sjömil bakom sig uppför Darwent River. Prestationen är desto starkare med tanke på haveriet av ett roder och ett centerbord i stormen första natten.

- Vi lärde oss hur vi skulle segla båten lite annorlunda utan centerbordet och bara en del av rodret, sade Ken som förklaring till sin come-back i seglingen till TV-kanalen Seven Network på måndag förmiddag.

- Som tur är har vi en otrolig besättning ombord på den här båten, som klurade ut några små knep, på sätt och vis fixade styrsystemet och vi kom på hur vi skulle segla båten lite bättre på styrbord utan centerbordet och iväg vi åkte.

Om även Rambler med ägaren George David också han från USA, räknade ut hur de skulle segla, eller om skadorna störde, återstår att få veta. För en stund igår söndag gjorde man enligt hemsidan bara 6,1 knop. I skrivande stund Kl 22 i Hobart återstod 48 sjömil, men man segade fram med bara 2,3 knop och hade trean Ragamuffin 100 24 sjömil akterut i hela 10,8 knops fart. Troligen hade Rambler parkerat och lagt sig som en flytande varningsmärke på floden – kom inte hit, här blåser inget.

Men 65 sjömil eller cirka sex timmar återstår av seglingen för legendariske Syd Fischer och tio timmar för Rambler med nuvarande farter. Chansen finns med andra ord att det blir strid om en australisk eller amerikansk båt om andra plats i mål.

Lite längre ner finns en till Ragamuffin, en TP 52 styrd av Brenton Fischer. Han har fått låna farfars båt och ser ut att infria förväntningarna – nionde över mållinjen.

På respit enligt IRC är det mycket upp och ner och först om 2-3 dagar kommer totalvinnaren att kunna koras, det vill säga när alla är i mål. Leder för dagen gör Balance, en Farr TP52 före Chinese Whisper en JV 62.

Min favvo fransmannen Gery Trenteseaux med Courrier Leon, en JPK 1080, har inte flyt för närvarande, han ligger på 30:e plats i IRC.

Efter ORCi ligger samma båtar som i IRC etta, tvåa och trea. De har cirka 16 timmar kvar till mål i den måttliga nordan som råder.

Oavsett hur det går, har Sydney – Hobart Race livat upp helgen och besannat ryktet om att vara en av världens mest spännande kappseglingar. Minnesgoda seglare vet att det varit svenskt deltagande i seglingen med Assa Abloy, Nicorette och Skandia.

Det man vill se nu är en intervju med och bilder på Kirsty Clark, ägare med sin man Jim till Comanche. Hon är en australisk supermodell, han superentrepenör, mannen bakom Netscape. Han stannade iland och hans hustru testade att vara ensam kvinna bland en samling stinna seglare. Så har säkert andra gjort, men inga har varit världskändisar.

Senast en amerikan tog line honours i Sydney Hobart var Larry Ellison med sin maxirater Sayonara i 1998 års hårda upplaga.

Curt Gelin


Sittbrunnens bokhandel är öppen

Hafsorkesterns haverier

Hafsorkesterns haverier

Med floran i båten

Med floran i båten

Bortom horisonten

Bortom horisonten

🔍 Vättersnipor och råbockar

🔍 Vättersnipor och råbockar

Landkrabbans seglarskola

Landkrabbans seglarskola

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line