Curres blogg:

Fusk i ARC stör stämningen

https://youtu.be/e0tF_oSKiPE

Slutet gott allt gott för ARC? Det är frågan när det nu har gått upp för deltagarna att alla inte har varit ärliga om hur mycket de har kört för motor. Irritationen gäller att deltagare ändå har tagit emot priser av tävlingsledningen. Uppgifter från St Lucia talar om att folk har blivit utbuade och att har lämnat tillbaks priser i protest mot att det fuskats.{SCOpenGraph image=http://www.sittbrunnen.se/images/stories/arcen/knut.jpg}


ARC började inte som, och är inte en kappsegling, utan att rally, en sällskapssegling över Atlanten. Men med åren har den ändå utvecklats till en kappsegling vilken som helst med fina pokaler att hämta för de som kommer bra i sin klass.

Nu höjs röster som frågar hur långt deltagare går för att få priser? Misstankarna finns för att en del har mörkat antalet motortimmar. Men också att båtar har motoriserat strategiskt, att de har kört för motor till områden med vind och vunnit tiofaldigt eller ännu mer i tid.

En som förvånat sig över tävlingsivern i ARC, är Knut Frostad, som seglade sin katamaran Nemo utan att använda motor.

- Jag var inte beredd på att folk satte gennakers och gippade i starten och ännu mindre på att många körde motor i stiltjebältena. Medan vi låg stilla, passerades vi av åtskilliga. Jag vet inte hur noga de redovisat sina motortimmar, men med tanke på tiderna för en del båtar är det svårt att tro att de kört lite för motor. Är det tävling, väntar man på vinden. Det hör till på kappsegling, säger Knut.

Samtidigt är frågan hur det är att sitta dag efter dag på Atlanten i lite vind? För många deltagare handlar det om att transportera sig över till Västindien, att vara med på ett äventyr och få rätten att bära röda byxor. Sättet man gör det på är mindre viktigt och då motoriserar man och konsumerar diesel i mängd dygn efter dygn.

Den taktiken förutsätter förstås att man har tankar som räcker och inte tvingas ta påfyllning av fartyg man ropar upp. Att ta sig över för enbart segel verkar dock gälla för Fortissimon Havanna med ungdomarna Lyrstrand, Oceanis 40 Yasmine med Mats Anvret och kvinnobåten Oceanis 47.7 Peristera med Linda Lidenau. De har 3-4 dygn kvar och har varit till sjöss i snart fyra veckor. Beröm för sin segling bör de ha!

Intressant är att ARC har en racing och en cruisingklass, Alltså borde motorgång inte vara ett problem. I racing använder man den inte, men i cruising och får tilllägg med dubbla antalet gångtimmar. Men om deltagarna redovisar ärligt, vet ARC-ledningen inget om. Man litar på deltagarna och delar ut priser efter vad deras loggböcker anger.

- Vi hör ofta rykten, men vi måste få en protest för att kunna ta ställning, ursäktar sig ARC-chefen Andrew Bishop.

För den som kappseglar, är det obegripligt att ta emot ett pris om man kört motor. Och att mörka. Skammen att bli avslöjad om någon skvallrar är en sak, men jag tror ingen kappseglare ens skulle tänka tanken att fuska. Att gå på ett märke, har hänt många av oss, men att inte runda om ger disk och det svider. Att starta motorn för att komma runt eller vinna distans, det är bara ännu mera uteslutet.

Vilket leder till funderingar om värdet med ARC och moralen i ett rally? Varför ge pris till båtar som kör för motor? Det är inte sport eller ens äventyr att tuffa motor i dygn. För all den diesel en del kör upp, går det att flyga förstaklass och hyra båt i ett par veckor i Karibien.

Roligare och redigare är antagligen att delta i Transatlantic Race Teneriffa – Grenada. Start en går veckan efter ARC, ofta i bättre vindar. RORC organiserar, motorgång godtas inte och överseglingen får ta sin tid – bäst på omräknad tid vinner.

Då undviks också upprördheten som i årets ARC+ när att en båt tog emot förstapris efter att ha uppgett få motortimmar. Konkurrenter menade att vinnaren hade kört motor i dagar. Men ingen lade in protest, man bara buade.

- Folk borde koppla av och njuta av seglingen. De kunde lära sig hur man får fart i sin båt och acceptera att frustration är en del av utmaningen, menar förre VO-chefen Knut Frostad, som seglade hela vägen trots att han låg länge i svaga vindar och hade småbarn ombord på sin katamaran Nemo.

Curt Gelin


Sittbrunnens bokhandel är öppen

Landkrabbans seglarskola

Landkrabbans seglarskola

🔍 Vättersnipor och råbockar

🔍 Vättersnipor och råbockar

Fritidsskepparen

Fritidsskepparen

Förarbevis för vattenskoter

Förarbevis för vattenskoter

Öregrunds övärld -  Från Arholma till Örskär

Öregrunds övärld - Från Arholma till Örskär

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line