Curres blogg:

Bäst på Allt för Sjön

J112

På lördag blir det fest för oss båtbitna igen - klockan tio öppnar dörrarna ute i Älvsjö för Allt för Sjön. I havet av svallande motorbåtar för fartfrälsta spontanköpare står i mina ögon Årets Nyhet för seglare med krav på prestanda och byggkvalitet – J/112E. Den är dessutom den enda segelbåten, sedan pressade importörer av familjebåtar, men också framåt svenska tillverkare avstår att ställa ut.

Att utse J/112E till Årets Nyhet utan att ens ha seglat båten, låter som att ta i och reklam. Men jag är bara färgad efter att ha testat lillasystern J/88 förra sommaren. Vill du ha en båt med en skön acceleration, surfförmåga och som samtidigt är skapligt styv verkar 112:an vara rätt snitt. Men med en viktig skillnad, varvet i Frankrike har snappat vitsen med gemyt ombord, inredningen har träkänsla.

J112In

Som fart och linjesvag från alla tester tilltalas jag av att J/112E är lätt. 5,1 ton är inte mycket för en 36-fotare och kölvikten är ganska god - 1,9 ton eller 37 procent. Båten har fock, masten går genom däck, faktorer som i min värld ger låg tyngdunkt och välsignad slutstabilitet.

J112salong

Beträffande linjer har J/112E inget av det klassiska jag är mest svag för, men det hindrar inte att jag uppskattar språnget, att förskeppet är långt och smalt, att stäven är rak. Möjligen hade en aning högre fribord smält ihop med överbyggnaden ännu bättre och gjort båten än mer fin att vila ögonen på. Att ha båt handlar ju mycket om stolthet, att sitta på en kaj och se sin båt på svaj och gilla linjerna är stort och det skulle jag gärna göra med en J/112E.

J112sitt

Akterskeppet är proportionerligt, inte extremt brett eller utlagt som på racers och utan skarpa slag. Resultatet är en båt i linje med andra nyare prestandabåtar som Dehler 38, Xp 38.

Ett roder kan verka konservativt, men eftersom skrovet är tämligen slankt – 3,58 meter, behövs inte dubbla. Och med en ratt ökar styrkänslan, varför J/112E bör vara superfin att styra.

Eftersom inga andra kölsegelbåtar finns utställda på Allt för Sjön, saknar köpsugna jämförelsemöjlighet på plats. Att gå mellan andra båtar av ungefär samma kaliber och pengar som Arcona 340, nya Dehler 34, First 35 Carbon, Elan E6, Sun Fast 3600 och komma på vilken som tilltalar allra mest, hade varit idealet. Men det får vänta till höstens mässor.

Även om ”bara”J/112E finns att studera på Allt för Sjön känns det inte som en stor förlust att inte få se de annars mässdominerande familjebåtarna. Möten med segelmakare, konstruktörer, föredragshållare, långseglare, semesterseglare och alla man seglat eller ska segla med uppväger. Det gör mässan i Älvsjö väl värd att besöka.

Curt Gelin

J/112E

  • Längd 11,00 m
  • Bredd 3,58 m
  • Djup 2,10 m
  • Vikt 5 1256 kg
  • Kölvikt 1 917 kg bly
  • Segel 65 kvm
  • Baspris 1,9 miljoner
  • Utrustad 2,3 miljoner
  • Agent Marstrand Yachts

Sittbrunnens bokhandel är öppen

Från tio år med Vindfält

Från tio år med Vindfält

Långedragsjullar

Långedragsjullar

VHF- och SRC-bok

VHF- och SRC-bok

Jag ville inte dö, jag ville leva

Jag ville inte dö, jag ville leva

🔍 Vättersnipor och råbockar

🔍 Vättersnipor och råbockar

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line