Det var friska vindar, upp till 16 ms, under årets Tjörn Runt, vilket resulterade i bland annat en kapsejsad båt med tre personer i vattnet utanför Flatholmen. Ambulanshelikoptern såg händelsen och stannade till sjöräddningsbåtar kom fram, Lotsbåt 747, Resque Märta Collin, Polisbåt 59-3720. Lotsbåten Tjb 747 var först framme och tog upp seglarna ur havet. Ingen av dem var skadad och de transporterades in till Klädesholmen.
Med Ragnar och Hugo som sista besättning har Hafsorkestern nu slutit cirkeln runt södra Sverige. En hiskelig massa slussar har vi hoppat i. En gång kom linan i beknip och båten blev hängande, men slussvakten fick stopp på slussen och jag slapp kapa linan. Skulle ha blivit ett rejält plask. Dock inte lika rejält som när ångbåten Juno 1931 gick rakt igenom slussportarna och flög ner i nästa del av kanalen.
Det trevliga motormuseet nära Linköping var kul, med PG Gyllenhammars gamla plastbåt och massor med gamla utombordare.
Nu har en ny båtbottentvätt installerats i södra inloppet till Stockholm, vid sjömacken i Skurusundet. Detta just som havstulpanlarmet går om havstulpansettling i norra skärgården. Nu börjar det bli smartartare att tvätta än att giftmåla bottnen. V
Den är igång sedan mitten på juli. Tvätten bildar tillsammans med en båt-toa-tömningsstation "Skurusundets båtmiljöstation". Den tvättar både segel- och motorbåtar med upp till ca. 3,5 meters bredd och 2 meters djupgående.
Svenska AC-båten Artemis åkte på en riktig smäll i Cowes på Isle of White där Americas Cup-båtarna just nu tävlar.
{jumi [jumi/sailcrash2.html]}
Normalt stannar Götakanalresenärer vid Spiken, Vänerns Marstrand, eller Läckö Slott. Men vi gick ut till nordostviken på Lurö. Det var inte fel.
Vi färdas genom den döda zonen. På ena sidan sjunkna vrak och hoprasande industribyggnader, på andra sidan träsk, döda träd och ibland kossor som bajsar i strandkanten. Flodkanten är hela vägen förstärkt med kross-sten, för att skydda mot förändringar i flodsträckningen, och flodfåran är muddrad för att klara internationell trafik.
Vi är på väg uppför Göta Älv, en gång en stolt fjord, när havet stod nästan metern högre och Lödöse vare den medeltida porten mot väster. När landet steg beordrades invånarna så småningom att flytta ut till Göteborg och förfallet inleddes. Idag är det enda moderna sprängningarna för E45:an, vägen mot skidbackarna i Värmland och Dalarna, som lyser mot älvfararna. Först fem slussar upp, när vi passerat Trollhättans stolta slusstrappa ser vi industrier som fortfarande lever. Men inte länge till. SAAB står det på fasaden.
I Ström, eller Lilla Edet, hittar vi den första svenska slussen, byggd av Carl IV. Men det dröjde till 1800 innan även det stora Edet, eller Trollhättan, fick slussarna som gjorde Vänern till en del av världshaven.
Det känns i alla fall avspänt att alla båtar man möter kör gladeligen med fendrarna ute, och särskilt tyskarna vinkar energiskt tillbaka. Trollhätte kanal är dyster, men ändå ett ett uppiggande äventyr.
Idag passerar vi genom de fyra 3:e generationens slussar, typ 10 meter höga, som vi hanterar med en lina i fören och en i aktern, till stegen i kanalkanten som vi följer upp till toppen av varje steg i slusstrappan.
Efter slusstrappan klaffbro och lyftbro att vänta på till de får tid att lyfta dem för oss. VHF:en är trasig så jag ringer upp på mobilen, men det tar ändå sin lilla tid. Men sista slussen, Binkeberg, där vi har tur med att några båtar just kommer ner och portarna öppnas för oss.
Imorgon Vänern, Sveriges sjö....
Egentligen är den vit, den röda näckrosen. Den vet bara inte om det. Någon gång i tidernas begynnelse, eller kanske lite senare muterade en näckros i Fagertjärn i Tiveden. Den blev röd.
Där växte den i lugn och ro fram till 1856, då den unge och driftige botanikstudenten Bernard Kjellermark hittade den och tog med ett exemplar till sin professor på universitetet i Uppsala. Nu startade plundringen av de röda näckrosorna som nästan utrotades i Tiveden, men däremot blomstrade i trädgårdar och dammar. De såldes i hela Europa och Monet köpte bl a röda näckrosor härstammande från Tiveden, som man numera kan beundra i hans verk. Populärt blev också att plantera in den på diverse öar i små dammar runt om de svenska kusterna.
Enligt svenska livräddningssällskapet så har ovanligt många drunknat i år. Antalet drunknande mellan januari och juni 2011 är 40 personer jämfört med 28 personer under samma period förra året. Livräddningssällskapet tycker nu att en lag om flytväst ombord måste komma snabbt.
Utredningen om en båtlivsstrategi för färre olyckor sköts av Transportstyrelsen på Näringsdepartementets uppdrag.
– När det gäller flytvästen så har vi resonerat kring den men det är inte helt trivialt att bara införa ett krav, säger Erik Eklund till Dagens Eko, SR. Han är samordningsansvarig för båtlivsfrågor inom Transportstyrelsen.
Med moderna elektroniska plottrar och PC-program kan man segla väldigt nära grund och bränningar. Men det kan vara farligt, för det finns inga sjökort som är helt rätt. Anders Egerö hittade några fel, och skrev till Sjöfartsverket och frågade hur det kom sig:
1. Jag har en UFS-rättelse av sjökort i Stockholms skärgård som i mina ögon är felaktig, skrev han.
Det gäller notis nummer 6001, publicerad 2010-01-27, som anger att djupkurvor ska justeras vid St Stensholmen NV om Högmarsö på sjökort 611 och 612.
Jag har jämfört rättelsen dels med mina båda sjökort på papper från 1996 och dels med mina elektroniska BSB-sjökort från 2007. Djupkurvorna på alla dessa fyra sjökort är identiska med djupkurvorna på rättelsen. Så vad gäller rättelsen egentligen? Felaktiga djupkurvor på sjökort av senare datum än 2007?
Informationscentralen för Östersjön har nu fått information om att havstulpanerna har slagit sig ner i sådana mängder på flera håll i Kalmar och Östergötland samt södra Södertörn i Stockholms skärgård att de bedömt att det nu är dags att gå ut med en havstulpanvarning. Båtägare i dessa områden bör nu fundera på att tvätta bort havstulpanerna från båtbotten innan de blir för stora och problematiska att få bort. Vissa andra områden, som delar av Norrland, kan vara på gång.
Den första juli var det 140 segelbåtar i start vid Uddevalla, som gick ut nedanför Tjörn och upp till Strömstad, sen ner till målet i Smögen. Shorthand, dvs inte så många ombord, är den växande formen av segeltävlingar och Bohusracet är den optimala blandningen av personlig utmaning, naturupplevelse och segeltävling, anser entusiasterna.
Se Victor Pilups fina film från X 382:an Chamsiin årets tävling. Missa inte incidenten ca 2 minuter in.
{jumi [jumi/lbohus.html]}
Speciell är den behagligt avspända atmosfären runt hela arrangemanget. Kanske beroende på att det är hela paletten av seglare som ställer upp, far och son, äkta par, bästa kompisar och i alla åldrar.
I år blev det väldigt mycket kryss och både båtar och besättningar sattes på hårda prov redan på kvällen med frisk vind och tuff motsjö, men dom flesta kom i mål efter ett tufft dygn på sjön.
Första båt i mål var den norska X 50: an med Per Ottar Skaaret och Kjetil Bakke ombord och kort därefter kom en F 18 med Thomas Dahl och Magnus Bergendahl i trapetserna, en riktigt tuff prestation som tål att nämnas!
Totalsegrare och vinnare i klass 2 blev så småningom Anne och Arild Heldal i sin Hansson 31, stort grattis hälsar sponsorerna på Pantaenius!
Klassegrare blev:
Klass 1: Tommy Strandberg och Bosse Bergqvist, Express
Klass 3: Pär Fagerberg och Jan-Erik Engholm, X 332
Klass 4: och Pantaeniusklassen: Ewa och Anders Samuelsson i sin HP 1030 som även fick pantaenius vandringspris samt en liten extra "ranson" att ha med ombord. Ett litet extra grattis till er från oss på Pantaenius och lycka till på er segling till Skottland!
Klass 5: Gunnar "Krögarn" Ödman och Gustaf Gabius, Luffe 4004
Klass 6: Jonas Davidson-Vitell och Peter Bertilsson, Corsair F-27
Pantaenius Bohusracet 2011, Resultatlista
Se också berättelserna från Blur, White Star och CheetahMazarin har sittbrunnen tidigare berättat om, Marcus och Martas Bianca 27, som de seglade till Västindien med ettårige Fox. Men nu har de upptäckt att den båten blev för trång att leva med ett litet barn i, så de har istället köpt sig en Endeavour 38 byggd 1988 i Florida. Hon heter Biscuit. Nu har de flyttat över i nya båten på varvet i Trinidad, och bloggen byter förstås namn till sy-biscuit.se. Logga in där också om du är intresserad av att köpa en billig Bianca 27 att segla i Västindien med.
När man går söderut över Bråviken, mot Arkösund, passerar man nu genom Sveriges nyaste marina naturreservat. Länsstyrelsen i Östergötland har just beslutat att utöka Bråvikens naturreservat och förstärker skyddet för den marina miljön och skogen på de många öarna. I reservatet ingår ett hundratal öar och skär.
iPad för navigering har jag nu testat parallellt med min Garmin 292. Jag har kört både iNavX med Solteknik-kort, dvs inscannade papperskort, och appen Navionics HD. En vecka till Skagen i höstas, 24-timmars på västkusten och tre veckors semester. Resultatet är tyvärr nedslående. I varje fall om man vill byta plottern mot iPad.
För att kunna använda iPaden monterade jag ett extrafäste från Solteknik, med en vattentät låda. Inte helt billigt, över tretusen kronor kostar bara den. Sen monterade jag också ett cigarrettändaruttag i piedestalen för att få ström till paddan. GPS-en suger rejält, och utan ström stänger energispararfunktionen normalt efter ett tag.
En motorbåt började i fredags brinna vid bensinbryggan på Dalarö. Sjöräddningens Rescue Paul Lederhausen som var ute på patrull dirigerades direkt till platsen samtidigt som Rescue Björn Christer bemannades. Rescue Paul Lederhausen bogserade ut den brinnande båten från bensinbryggan där Rescue Björn Christer och Ornöfärjan sprutade vatten på den. Den brinnande båten bogserades sen ut till en närbelägen ö där brandförsvaret från Dalarö släckte det sista. På Lördagen lyfte kustbevakningen ur bränsletankarna för att undvika utsläpp.
Nu finns den norska "Havneguiden", med 3000 hamnar i hela Skandinavien som app till iPad:en (på svenska i Sverige). Böckerna lär vara väldigt bra och appen verkar mycket användbar. Man kan hitta hamnarna via sjökortet, listor ordnade geografiskt, alfabetiskt eller distans från var man befinner sig.
För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Och sedan Lägg till på startskärmen.