Curres blogg:

Lite vind blir det gott om

5FE28

Med 221 anmälda båtar håller ÅFOR ÅF Offshore Race runt Gotland ställningen som Skandinaviens största havskappsegling. Dessutom ställer 71 båtar upp i ÅFIR (Inshore Race) på lördag, varför löftet på reklampelarna i Stockholm om 300 båtar, kommer att uppfyllas.

Men det var nervöst ända fram till för någon vecka sedan, medgav tävlingsledaren Håkan Andersson på ett möte med media på Skeppsholmen, som förvandlats till ett eventområde.

- Vi hade oroväckande få anmälda. ÅFOR och ÅFIR är ett stort åtagande för KSSS och det gäller att antalet båtar håller i sig för att det ska bli den seglarfest alla önskar.

4Aspect40

Först med att sätta in startavgiften till ÅFOR 2015 var Rolf Tannergård, skeppare på sin egen skapelse Aspect 40 och sist att anmäla sig av startlistans rapporteringsnummer att döma var Magnus Adlercreutz med sin makalösa skärgårds 75:a Bacchant. Nyrenoverad med ny köl och ny kolfibermast kan han bli den som tar pokalen från Saléns Ballad i Classicklassen med 16 anmälda.

Prognosen för årets seglingar är dock inte vad seglarna vill ha – ett lågtryck över mellersta Sverige tippas ge svaga och växlande vindar. De som deltog 2014 vet hur påfrestande det var att ofta ligga stilla eller att frenetiskt fundera ut var nästa vindstråk kunde komma.

2AFvinnare

Två som minns är paret Lisa och Christer Fredriksson, som i år har en helt ny Arcona 430.

- Det var chansigt och det ser inte bättre ut i år. Genom skärgården står det alltid lite
vind, men på havet kan det bli blankt. Problemet med lite vind är att med tio ombord är det svårt att få vattnet att räcka till. Vårt önskeväder är frisk vind, då går en Arcona bäst, vet vi efter flera fina placeringar.

Lisa Fredriksson är skeppare på båten och en av två kvinnor i den rollen. På frågan varför inte fler kvinnor tar samma roll, har hon inget bestämt svar, men menar att även om hon har ansvaret, råder demokrati och jämställdhet ombord.

- Vi är igen lika många kvinnor som män och alla ombord är välkomna med förslag om
hur vi ska segla. I år har jag rekryterat Johan Nordgren, förra årets totalvinnare med sin minitonnare, berättade en påtagligt nöjd Lisa Fredriksson.

- Det är lite tyngre och mer planering av manövrer, men mer komfort, det blir nytt och
roligt att segla en så stor toppad båt och med Lisa som skeppare, sade Johan när vi pratades vid på kajen.

6Mucacha

En titt i startlistan visar att X-båtarna igen är flest med 25 anmälda, följda av First med 19 Arcona med 13 och Dehler med 9 anmälda. Av det kan man dra slutsatsen att dessa märken motsvarar förväntningarna på kombinationen prestanda och komfort hos skarpa seglare.

3Huyandai

Som vanligt är 100-fotaren Hyundai med Bertil Söderberg störst. Men vindprognosen gör det knappast möjligt för honom att ta line honors, som är prestige i ÅFOR. Mitt tips är att västeråsaren Harald Krecker blir först med den magnifika svenskflaggade Swan 70:an Bugia Bianca.

Men det kan bli tajt för i samma start finns racern Botin 65 CARO från Cayman Islands.

1MC38

Bland Big Boats startar också 38-fotaren Carbonara, den australiska MC 38:an som tog en spik i Sandhamn Open trots att besättningen vadade i vatten ombord på grund av de extremt låga friborden.

Minst är en Elvström 717 med flitige Tyresökappseglaren Marcus Grönqvist. Han om någon av alla startande är värd tapperhetsmedaljen, för båten är låg i friborden, har ingen toalett och bara sjökojer.

7Scanner

En vaken nyhet är att alla seglar mot alla oberoende av klass. Även ORCi-båtarna räknas in i SRS, varpå man får se vem som seglat snabbast på beräknad tid. Men overall-pokalen går fortsatt till vinnaren i ORCi och kanske blir det för tredje gången Per Lindstedt i sin Finngulf 33 La Dolce Vita.

Besök Skeppsholmen, känn pulsen och promenera på bryggorna och spana in de hetaste båtarna som går att se på våra breddgrader. Eller lufta båten och styr till Sandhamn. Blir det dåligt med vind, sätter KSSS igång plan B – Parade of Sail från Skeppsholmen genom skärgården.
Följ med på www.ksss.se

Curt Gelin


Sittbrunnens bokhandel är öppen

VHF- och SRC-bok

VHF- och SRC-bok

Allt väl ombord

Allt väl ombord

Kokkonst i kabyssen

Kokkonst i kabyssen

El, elektronik och nätverk ombord

El, elektronik och nätverk ombord

Hafsorkesterns haverier

Hafsorkesterns haverier

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line