Miljöaktuella sopor
Lösningen på sop-problemet
{jumi [jumi/sopor.html]}
Tidningen Miljöaktuellt har hittat den här superaktuella filmen om hur man redan 1964 kunde tipsa om hur man kan förhindra nedskräpningen i skärgården. Vi tackar.
Lösningen på sop-problemet
{jumi [jumi/sopor.html]}
Tidningen Miljöaktuellt har hittat den här superaktuella filmen om hur man redan 1964 kunde tipsa om hur man kan förhindra nedskräpningen i skärgården. Vi tackar.
Christofer Ahlandsberg har förut skrivit några väldigt trevliga recensioner i Sittbrunnen. Nu har han fått blodad tand och lovat att regelbundet bidra med diverse betraktelser om båtlivet i allmänhet och segling i synnerhet. Det låter så kul att vi genast öppnar en ny avdelning med rubriken "betraktelser". Så får vi se hur det går. Den första är tidigare publicerad i Viggenbladet.
Segling. Tänk vad ordet kan betyda mycket. För min gode vän Sebastian Flink betyder segling att gå ner till båten som ligger säkert förtöjd mellan Y-bommarna. Nere i båten öppnar han upp förluckan så att vinden kan blåsa igenom ruffen och vädra ut den lite unkna, instängda luften. Han fäller upp bordet i sittbrunnen, ställer fram två kylda flaskor lättöl, häller upp en i ett glas och dricker djupa klunkar. Sedan lutar han sig tillbaks, tänder en cigarill och ser röken stiga mot den blå himlen. När cigarillen och ölen är slut diskar han ur glaset, plockar undan tomflaskorna och låser båten. Vandrar hem med ett fridfullt leende på läpparna. Sebastian Flink har bara seglat en gång i sitt liv och det var för fem år sedan när han köpte sin båt. Hur det gick ska jag berätta en annan gång.
Mörkret sänker sig tidigt om kvällarna, kylan slår till och båten ligger sedan länge på land. Då stundar tid för båtmässor. I början av november besökte jag Hanseboot i Hamburg. Det kändes spännande att besöka en utländsk mässa och utforska vad som skiljer sig gentemot de svenska båtmässorna.
Den tredje regnbågskrigaren, efterföljaren till fartyget Greenpeace Warrior som sprängdes av den franska underrättelsetjänsten 1985, har just varit på besök i Stockholm. För segel gör hon 14 knop, med hybridmotorn 10. 80 procent av vägen hittills på denna jungfufärd från Bremen, via London, har hon gått för segel, så denna specialbyggda Greenpeacebåt är mycket miljösmartare än organisationens äldre ombyggda gamla skorvar.
{jumi [jumi/grekmassa.html]}
Missa inte årets höstmässa i Älvsjö. Här kan du göra fynd i finanskrisens spår.
{jumi [jumi/vorstart.html]}
Nu är det lugnt, i höjd med Madeira friskar det i med 6 ms. Med det gör Sittbrunnens virtuella VO70 nästan 11 knop, i Sailonline World Race. De riktiga Volvoseglarna har det lite tuffare. Två av de sex båtarna har fått bryta, en besättningsman bröt benet och Abu Dabi bröt masten. Läs gärna Hamnens reportage om de fyra första dygnen.
Efter bara sex timmars segling kom en stor våg och knäckte masten för Ian Walker och hans Abu Dhabi Ocean Racing Team. Riktigt varför masten gick av vet man ännu inte. Men alla klarade sig och båten har återvänt till Alicante för att få en ny mast. Walker vill fortfarande vinna och om 24 timmar räknar de med att vara igång igen.
Och Team Sanya med skepparen Mike Sanderson har fått hål i skrovet och går mot land med pumparna igång för fullt. Det har varit tuffa seglingsförhållanden med över 15 ms och stora vågor. Sanya har också brutit och går in till hamnen i Motril för att få skrovet lagat.
Vi har nu satt ihop Sittbrunnen Team som i dag startar i första benet från Alicante mot Kapstaden, där vi förväntas gå i mål på fredag. Pga begränsade resurser ställer vi bara upp virtuellt i Sailonlines kappseglingssystem. Följ oss gärna där, men även här kommer nog en och annan rapport.
När Sören Colbing berättar om naturen året runt i Stockholms skärgård tror man först inte det är sant, skrev vi i recensionen av den nionde boken, Årstidernas skärgård. Nu presenterar den nya konsthallen i Nynäshamn hans fotografier och konsttryck med motiv från kust, hav och skärgård, men även en del andra bilder. En hel del nytt på den hittills mest omfattande utställning som Colbing har haft.
Florence Arthaud, 54, var ensam ombord på båten i lördags, femton sjömil öster om Cap Corse innanför Korsika. Då blev hon kissnödig.
- Jag föll i vattnet. Det var dumt att gå och kissa utan att använda säkerhetsselen som jag brukar, sa hon efteråt till franska TV-kanalen TF1.
Detta måste vara årets julklapp för seglaren som från hemmasoffan vill drömma sig bort till jordens mest avlägsna platser runt Antarktis. Möta sällsynta och ibland utrotningshotade djur, uppleva dramatiska seglingar och ankringar och vindar på 40 m/s och mer.
Hur reser du till Gran Canaria? Alternativen är inte så många, själv flög jag dit på knappt 6 timmar för att tillbringa en vecka i solen innan vintermörkret slår klorna i mig på fullt allvar. Om drygt 6 månader är det förhoppningsvis dags att sjösätta båten förutsatt att isen släppt i Mälaren. För andra betyder den annalkande vintern något helt annat. Dags att korsa Atlanten till exempel. När jag tog busen till Puerto Mogán träffade jag Solweig och Bengt på S/Y Vagabond, en Hallberg Rassy 312 byggd på Orust 1987. Jag fick nöjet att komma ombord och sitta ner en stund trots att de var mitt uppe i tvättbestyr (vilket syns på bilden). Det blev en trevligt stund med samtal om deras seglats som började våren 2010 då det lämnade hemmahamnen och gick till Medelhavet via Europas kanaler. Tänk dig att komma till Paris och se Eifeltornet från eget däck, inte dumt alls.
Hamnen.se som satsar alltmer på genomarbetade webb-tv-produktioner, har provseglat tävlingsseglaren Jimmy Hellbergs ögonsten, den galna 30-fotaren Admirality. Som kändistestare har Hamnen engagerat Torvar Mirsky.
{jumi [jumi/admirality.html]}
Jimmy är en av få som är tillräckligt galen för att satsa på en båt som Admiralty 30 – en båt han importerade helt oprövad från USA. Varför?
– Jag är van att planera och segla ensam, då jag kappseglat mycket i vindsurfing och IOM (radiostyrd båt). Jag tycker att segling ska vara kul, enkelt och billigt och inte involvera så många personer. För då blir allt komplicerat. Efter att ha ägt några större båtar tröttnade jag på att ständigt ragga besättning och hittade Admiralty 30 – en perfekt båt som är riktigt snabb trots att man är ensam eller seglar med två.
Seapilots AIS-visare i iPaden är inte livsfarlig. Det hävdar vd:n för True Heading som varit med och tagit fram appen.
- Det är ett individuellt ansvar som den som navigerar har, menar han. Vi har varit tydliga med att AIS-visningen upphör om man är utanför GSM-täckningsområdet. Seapilot visar också tydligt att AIS data saknas om så är fallet.
Sittbrunnen har tidigare testat Seapilot, som har den stora fördelen bland sjökortsapparna att den bygger på Sjöfartsverkets digitala sjökort, S57. Den är dock livsfarlig om man förlitar sig på den, om dimman lägger sig och GSM-täckningen tar slut, skrev jag då.
Rödkallen, en liten ö i det yttersta havsbandet i Botttenvikens skärgård, reser sig ur havet i en takt av 8-9 mm per år. Sakta med människomått mätt… men väldigt fort utifrån ett geologiskt perspektiv. Rödkallen som många känner igen från radions sjörapporter bröt vattenytan under medeltiden och hit kom tidigt fiskare från det som i dag är finska Karlö för att fiska strömming och säl.
I dag är Rödkallen sommarhemvist för ett 30-tal släktingar och kusiner till tidigare lotsar och båtmän och en och annan ”utböling”.
{jumi [jumi/dop1.html]}
Greenpeace nya segelskepp/hybridfartyg i kampen mot miljöförstöringen har nu döpts i Bremen och seglar mot Barcelona. Detta är det första av produktionsbolaget Agatons 15 dokumentärer om det spännande skeppet.
Sverige straffar personer som framför sina båtar med låga alkoholhalter i blodet som varken utsätter sig själva eller andra för någon risk enligt de utvärderingar som finns på området. Det anser fyra moderater som nu motionerar om att den så kallade sjöfyllerilagen från 2010 som kriminaliserar promillenivåer över 0,2, för båtar över 10 meter eller högsta fart mer än 15 knop. Riksdagsmännen vill nu att den ändras och justeras till 0,5 promille. De hänvisar till att antalet båtolyckor sjunker och att de som beror på alkohol är få.
Nu kommer äntligen apparna som gör att man kan använda iPaden till något vettigt ute på sjön. Att använda den som det huvudskliga navigationshjälpmedlet är ju inte särskilt lämpligt, framförallt för den låga ljusstyrkan. Men också för att apparna inte är fullgångna ännu. Men för den som har någon av Raymarines instrument i E/G och C/E-serien är iNavconnect ett perfekt verktyg för att koppla paddan till båtens navigationssystem.
Den giftfria bottenfärgen Neptune Formula hade en nackdel. Den höll havstulpanerna i någorlunda schack, men istället så växte sig en slemmig grön massa sig tät utmed båtbottnarna. Nu har företaget som försökt marknadsföra denna giftfria bottenfärg sedan 2008 gett upp efter egna jämförande test. Så här skriver de själva:
"Under båtsäsongen 2011 har Ekomarine bedrivet en omfattande testverksamhet, där ett antal nya formuleringar prövats. Några av dessa visar i jämförande tester preliminärt väsentligt bättre resultat än Neptune Formula – den båtbottenfärg Ekomarine i dag marknadsför på den svenska östersjökusten – i såväl Östersjön som på västkusten.
För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Och sedan Lägg till på startskärmen.