En motorbåt började i fredags brinna vid bensinbryggan på Dalarö. Sjöräddningens Rescue Paul Lederhausen som var ute på patrull dirigerades direkt till platsen samtidigt som Rescue Björn Christer bemannades. Rescue Paul Lederhausen bogserade ut den brinnande båten från bensinbryggan där Rescue Björn Christer och Ornöfärjan sprutade vatten på den. Den brinnande båten bogserades sen ut till en närbelägen ö där brandförsvaret från Dalarö släckte det sista. På Lördagen lyfte kustbevakningen ur bränsletankarna för att undvika utsläpp.
Najad varslar 24 av sina totalt 130 anställda i Henån och Åmål om uppsägning. Förhandlingar med de fackliga organisationerna inleds nu i veckan och gäller både kollektivanställda och tjänstemän.
– Det är en osäkerhet på marknaden som innebär att vi vidtar denna åtgärd, säger Mikael Gustavsson, vd på Najadvarvet, till Bohuslänningen. Vi gjorde likadant 2010 men då behövde inte någon sägas upp på grund av att försäljningen av båtarna ökade. Det som påverkar försäljningen handlar bland annat om osäkerhet när det gäller räntor. Företagen inom båtbranschen har haft det tufft på senare år, det började i samband med finanskrisen. Najad drabbades i likhet med många andra tillverkare av båtar hårt.
Stark krona drabbar varven 25 personer på Hallberg-Rassys anläggningar i Ellös och Kungshamns varslas nu om uppsägning, uppger Bohuslänningen. Hur många som förlorar sina jobb och vilka yrkeskategorier det handlar om bestäms efter förhandlingar med de fackliga organisationerna. I dagsläget är det drygt 200 personer som jobbar i företagets båda anläggningar i Ellös och Kungshamn. – Det har lugnat ner sig en hel del på marknaden under våren, säger Magnus Rassy, vd på Hallberg-Rassy. Det beror bland annat på att kronan blivit allt starkare samtidigt som euron har försvagats. Det är positivt att svensk ekonomi går bra. Men detta påverkar oss negativt eftersom många båtar säljs på export. Det är helt enkelt så att båtarna blir dyrare för de kunder som bor utomlands utan att vi höjt priset.
http://www.youtube.com/watch?v=BzHN8RVp3p0
Nya Elan 210 är nu provseglad i Kroatien. I juni förväntas den komma till Sverige.
{jumi [jumi/campus.html]}
Nu har Fabola provseglat den första Campus 7.4, den med höjbart tak och sänkköl som presenterades i på båtmässan tidigare i år. Lite mer veckobåt än de tidigare som väl mer var dag- eller campingbåt. En utmärkt instegsbåt om man har några hundratusen på banken och inte vill hålla på att mecka en gammal 70-talsbåt.
- På premiärdagen hade vi måttliga vindar med byar och skiftande vindriktning, skriver de själva. Som mest blåste det ca 6-7 sek/m. Vi förde stor och fock med två personer ombord. Målet för dagen var att få en känsla för båtens egenskaper och testa stabilitet. Segelytan i det racing-krysställ vi använde är ca 3 kvm större än standard med hjälp av en stor akterrunda på storseglet och en lång topplatta på focken.
Ja, de tyckte inte helt förvånande att den nya Campusen seglade bra.
- På kryssen loggade vi 5,8 knop som toppfart och 5,5 knop i konstant fart. Undanvinden gav inga klara besked eftersom vi inte hade spinnaker eller gennaker men med bara stor och fock nådde vi 6,8 knop i den måttliga vinden. Båten kändes totalt sett mycket lättdriven.
http://www.youtube.com/watch?v=7_C3nvkNnDI
Med 18 veckor kvar till sjösättning kliver Magnus Woxén ombord på Maxi 11. Han är en av Sveriges mest meriterade seglare. I ett och ett halvt år har han varit knutet till det franska Groupamaprojektet som många tror kan vinna nästa Volvo Ocean Race. Men nu går Magnus vidare till att bli en del av besättningen som designar, utvecklar och lanserar nya Maxi 11.
En segelbåt på 217 fot, 66 meter lång, är den norske miljardären och fiskarsonen Kjell Inge Røkkes nya leksak. Byggd i hemlighet på ett holländskt varv, men inte längre lika hemlig sedan transporten ut till havet.
http://www.youtube.com/watch?v=-HJGwHB2qt0
Man kan ju lyfta hela taket om det inte går att stå rakt inne i båten? Så tänkte Bernt Lindqvist när han ritade om den klassiska Campusbåten, i en ny och lite större version Campus 7.4 och med möjlighet att lyfta rufftaket. Båten visas på Allt för sjön som öppnar den 5 mars på Stockholmsmässan.
Den nya Cammpusen har världspremiär på mässan Allt för sjön. Båten är en uppföljare till klassiska Campus 6.6 som lanserades 1982 och som tillverkats i över 1000 exemplar. Campus 7.4 är trailerbar och det behövs ingen mastkran för att rigga den. Ett alternativ för den som gillar dagsegling, men med fyra kojer, toa och pentry är det också en bobåt som man kan tillbringa flera semesterveckor i.
Denna vecka startar leveranssäsongen hos Hallberg-Rassy i Ellös. Denna första vecka levereras 12 nya båtar, varav tio går till en återkommande köpare; British Kiel Yacht Club, som för fjärde gången förnyar sin flotta med en rad nya Hallberg-Rassybåtar. Med de här båtarna har BKYC genom åren tagit leverans av 44 st nya Hallberg-Rassybåtar.
Leveransen sker i vattnet, fortfarande bland mycket is. British Kiel Yacht Club är en privat segelklubb, baserad i Kiel,Tyskland. Den brittiska militären hyr båtarna av klubben för seglingsutbildning. Vanligtvis seglar besättningar från brittiska armén, men det förekommer även från brittiska flottan och brittiska flygvapnet eller privatpersoner som har anknytning till brittiska militären. 5 till 7 män och kvinnor är ombord på varje båt på en tripp som normalt sett pågår 5 dagar och går från Kiel till Danmark och är på 150 sjömil. Båtarna används intensivt från början mars till slutet november. Varje båt seglas omkring 7 000 sjömil om året, vilket motsvarar ca sju års normal segling.
Hallberg Rassy och Bengt Nordé har träffat en förlikning om den HR 37:a som Nordé köpte, och som han och hans besiktningsmän ansåg vara sjöoduglig. Men tingsrätten höll inte med om att bevisningen var klar och Nordé dömdes att betala HR:s rättegångskostnader på 800 000 kronor.
http://www.youtube.com/watch?v=kIpy44VYtC4
Konstruktörerna blev väldigt glada när de fick veta att deras båtar fått priset årets båt, på båtmässan i Düsseldorf. Vinnarbåtarna i år blev; Elan 350, Sun Odyssey 409, Xc-38 och Saffier 23.
http://www.youtube.com/watch?v=4FU3GIqtl7g
Medan Hallberg Rassy vinner över sina kunder i tingsrätten, satsar Najadvarvet på sex års garanti på skrovet. Malö går nu ett steg vidare och garanterar skrovet i tio år. Norska Seilas har tittat in i den nya lyxlångseglaren på världspremiären i Düsseldorf.
http://www.youtube.com/watch?v=w_FAgyW-zvU
När världens största båtmässa i Düsseldorf slog upp sina portar i lördags blev nya Elan 210 mässans "snackis".
Elan har under flera år velat utveckla en instegsbåt till sin Performance-serie och nu lanserar man alltså lillasyster Elan 210. I en tid när alla andra bara presenterar större och större båtar.
Linjespråket känns igen sedan tidigare med dubbla roder som ger en säker och stabil båt på alla bogar, T-köl för jämn gång i sjö och peke för enkel hantering av gennaker på undanvindarna. Invändigt är det en mycket rymligare båt än vad man kan tro, bl.a. med fullängdskojer i förpik och akter.
Lanseringspriset, 239.000 kronor, gäller för de 21 först sålda båtarna under 21 dagar. När mässan stängde nu på söndagen den första mässhelgen så var 10 båtar redan sålda, varav 2 till Sverige!
Priset kommer sen att bli 269.000:- inkl.moms, så med en hyfsat billig flygbiljett kan det löna sig med en tur till båtmässan, om man siktar på en ny lill-Elan.
"Plasten var ju underhållsfri trodde man. 1967 var vi ett gäng grabbar i samma ålder som var ute och dansade och tog en öl på lördagkvällarna. En kväll satt Thorwald Karlsson och jag och diskuterade om vi skulle slå våra påsar ihop och börja inreda plastbåtar istället för att bygga träbåtar från början. Farsan var såpass gammal att han inte ville hålla på med plastbåtar, det var inte hans grej."
Missa inte porträttet av Berndt Arvidsson, på Åke Fredrikssons blogg, om hur all började på 60-talet, och om hur tyskarna räddade Najad under finanskrisen.
http://www.youtube.com/watch?v=p8ZpNCfspsM"
Norska Seilas har provseglat Arcambault M34, en helt ny båt som ska ersätta Farr 30 i Tour De France Voile. Helt byggd för tävlingar, således inget för sittbrunnen. Men nog verkar hon ganska cool.
Rester från ett fartyg med sydd bordläggning har återfunnits utanför Grand Hotell i Stockholm. Fyndet är unikt och prover ska skickas till Köpenhamn för datering. Fyndplatsen ligger inte långt från där regalskeppet Vasa en gång byggdes.
För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen.
Och sedan Lägg till på startskärmen.