Artemis vann
Äntligen!
https://youtu.be/bVT1PZ_27C4
Svenskbåten Artemis vann till slut i Chikago, där de flygande katamaranerna gjorde upp på Lake Michigan i helgen.
https://youtu.be/bVT1PZ_27C4
Svenskbåten Artemis vann till slut i Chikago, där de flygande katamaranerna gjorde upp på Lake Michigan i helgen.
Cape Crow vann deltävling två i Allsvenska Segling
Det blev den nya klubben Cape Crow Yacht Club från Göteborg som seglade hem säsongens andra deltävling av Allsvenskan. Det var otroligt tätt i tabellen vilket gjorde den avslutande finalomgången extra spännande.
- Vi är nöjda med seglingen, det har flutit på bra och vi har kommit in i båten bättre och bättre, säger Patrik Sturesson skeppare på Cape Crow.
Nu har Sjöhistoriska museet återigen K-märkt ett gäng gamla fina träbåtar..
- Varje gång vi går igenom ansökningarna om k-märkning av fritidsbåtar slås man av de fantastiska berättelserna, de engagerade ägarna och de unika båtarna, säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska museet.
https://youtu.be/jYq77UYUqhc
Christoffer och jag seglade 12-timmars shorthanded i en rasande fart, rakt ut i havet vid väderbojen utanför Huvudskär. Himla kul i strålande solsken märkte vi att det faktiskt går att få fart på en liten Bavva på öppna havet. På förmiddagen gick det lite lugnare, men vi körde hyfsat fort med gennaker ut mot havet. En felstavning på instagram gav den innovativa klassbenämningen Svorthanded. {SCOpenGraph image=http://www.sittbrunnen.se/images/stories/hafsorkestern/svorthand.jpg}
Seapilot 2star visade i år på två trender - det är guld värt med codesegel och att segla ett optimerat själv eller specialbygge. De fyra första var sådana.
Årets Skräll var dock att en mastheadriggad träbåt från 1973 kom fyra trots att den var tolv timmar efter snabbaste båt runt banan. Man behöver med andra ord inte ha en stor, dyr, ny eller ens vanlig båt för att komma bra på shorthandsegling. Det viktiga verkar vara att optimera köl och roder på sin båt. Eller att tya genvägen med en modern ändamålsenlig båt. Östersjöns Maraton visar vilka båtar som fungerar bäst.
{jumi [jumi/garminmatning.html]}
Sen i maj är det tillåtet att själv sjömäta med egna ekolod och sonar. Navionics har ett eget crowd-mapping-system, Simrad, Lowrance och B&G har sitt Insight Genesis Soicial Map. Och Garmin kommer nu med sin egen community. Jag tog en tur med Garmins båt för att kolla hur det fungerade. Sen hitttade jag också en liten olaglig karta.{SCOpenGraph image=http://www.sittbrunnen.se/images/stories/prylar/garminmatning.jpg}
Trimma rigg och segel är en norsk bok som översatts till svenska. Det märks på sidan 84 där man plötsligt glömt att översätta ett stycke. Det är inget problem. Däremot är det ett språkligt problem att texten är oerhört pratigt och allt väldigt omständigt förklarat.
Först när jag bläddrar tillbaka och läser om förklaringen ett par gånger begriper jag att "lift" är kraften i segel och köl som ger båten fart framåt, och "drag" är luft- och vattenmotståndet som bromsar.
Bäst är Fredriks Lööfs förord, som jag inte begriper vad den har med boken i övrigt att göra. Han tipsar om att bara ändra en sak i taget, och att prova med att trimma extremt för att förstå hur båten reagerar. Det skulle varit kul att få läsa hans bok om hur man trimmar båten.
{jumi [jumi/jimmy.html]}
Det var ju en lång säkerhetslista inför Gotland Runt, som vi fick med oss av Cristina på Seapax. I Powerpointen från SXK stod det också att man skulle ha en bultsax med sig, för att kunna klippa vanten vid rigghaveri. Men min kusin Karin, som i dagarna avreser mot Västindien med Hasse, påpekade att man inte kan knipsa vajer med bultsax. Och på Benns visade ded en riktig vajerknipsare, storlek 16 och säkert dyrare och tyngre än Biltemas grejer. Så när jag träffade Jimmy Hellberg på bryggan i Oxelösund passade jag på att fråga. Han hade en bättre lösning. Och så fick han förklara hur SRS-talen fungerar för att segla ÅFOR med en Bavaria 30 Cruiser. Svaret var lite överraskande.
{jumi [jumi/2starvinnare.html]}
När Sandor Moldovan packat ihop sin Dominant 95:a efter att ha gått segrande över mållinjen smög han iväg till den obligatoriska pyttipannan i Oxelösunds Segelsällskaps klubbhus. Men Sittbrunnen letade upp honom för att få reda på hemligheten hur man kan vinna ett så här tufft race med en 70-talsbåt. Jimmy Hellberg var missnöjd med att komma tvåa, men trean Anders Bergmark var desto gladare. Han hade ju dessutom sin tidigare skapelse, också den med namnet Piano, på en fjärdeplats i årets Seapilot2star.
https://youtu.be/dGfJ_00Bxj0
Nästa år är det dags för Artemis Racing att utmana innehavaren till Americas Cup-bucklan Oracle Racing Team. Nu byggs tävlingsbåten, som blir nästan 50 fot lång, på Sune Carlssons varv i Saltsjöbaden.
I dag startar landets kanske mest krävande havskappsegling - Seapilot2star i Oxelösund med pitstop i Visby och i Oskarshamn. 300 sjömil på två är kämpigt, för det brukar vara kallt och det har hänt att hårda nordvindar satt besättningarna på rejäla prov.
Men sådant hindrar inte att 107 båtar är anmälda, vilket är vad hamnen i Visby klarar. 106 kom till starten.
En förhandstitt på deltagarlistan visar på ett trender, en är vilka båttyper som är favoriseras bland bitna shorthandseglare. Den listan toppar Dehler med 16 båtar, följd av X- Yachts med tio, därefter Arcona och Linjett med åtta vardera och sedan First med sex båtar.
{jumi [jumi/2starprestart.html]}
Nu ligger 106 båtar och väntar på att flaggorna ska sänkas vid piren i Oxelösund måndag morgon från 8:00. Två vänner i varje båt, som alla har sina idéer om hur man ska segla till Visby, Oskarshamn och tillbaks till Oxelösund.
Vindarna blir friska nordostliga och utlovar ett fartigt race. Alla starter, måndag, tisdag och onsdag förmiddag, samt målgången direktsänds här i Sittbrunnen. Dessutom direktsänder Solidtango från sin båt.{SCOpenGraph image=http://www.sittbrunnen.se/images/stories/2star/2starprestart.jpg}
Som träbåtsägare ska man egentligen sjösätta tidigt för att båten inte ska spricka av värme Men att hinna med att få rätt finish, det tar tid. I år seglade möjligheten att segla med More 55:an från Palma till Kremik i början av maj och jag valde att skjuta på sjösättningen. Efter den har jag utan stress lagt trevlig tid tid på att fixa min kära Folkbåt till önskad finish och i nästa vecka ska den äntligen i sjön.
Sällan har så många sagolika seglande skönheter samlats samtidigt i Sverige som kommande veckoslut. Det må finnas festivaler runt kusten med många fina träbåtar, men årets veteranbåtsmöte i Vasahamnen i Stockholm slår rekord i antal båtar, storlek och skick. Vill du se stjärnor blänka ikapp, ska du med andra ord ta dig till Djurgården lördag och söndag.
Dessutom kappseglar 16 av skönheterna mot varandra i Peter Norlin Memorial både lördag och söndag. Starten sker utanför Blockhusudden, går runt Fjäderholmarna, upp till Loudden och tillbaka. Och eftersom det blir jaktstart finns chans att se rafflande målgångar när någon övertar eller tappar en konkurrent på självaste linjen.
Nu är pengarna slut och sponsorerna var gett allt. Frågan är om det blir en stor brasa eller om Ostindiefararen kan hitta en köpare som vill segla henne vidare. Vi får väl hoppas ett någon kan ta hand om den här övergivna båten.
https://youtu.be/OuVakQKfLJQ
Ombord på flygande enskrovaren Safran, IMOCA 60, finishen på British Transat i New York, och kmissa inte vad som hände Philip Sharps storsegel, laser-VM och Volvotävlingens nya huvudkontor i Lissabon, och mycket mer i veckans World on Water.
Årets Lidingö Runt blev lyckat. Det vet de kappseglare som var med, men för er som missade årets första stora SRS-segling, kan berättas att förhållandena var de bästa på flera år. Ingen stekande sol, inget regn, ingen stiltje, inga grundstötningar, inga T-bones uppskattades av alla.
Men kanske bäst av allt var att inga diskussioner hördes om SRS. Tvärtom anser duktiga seglare att årets jämna stadiga vindar hela dagen i 4 – 6 m/sek, att systemet fungerar bra och som det är tänkt, eftersom en rad olika båttyper kom bland de bästa.
{jumi [jumi/hafs1.html]}
Nu toksatsar vi och utmanar den svenska seglareliten. Hur ska det gå, ett gäng amatörer i en familjebåt? Men vi tänker i alla fall försöka ta oss runt några kappseglingar i sommar, typ Ornö Runt, 24-timmars, ÅFOR och Hyundai Cup i Nynäshamn. Om vi bara får ihop allt, med besättning, semestrar och alla säkerhetsbestämmelser.
Vi tänker träna varje torsdag under Morarnas klubbseglingar och försöka få tips från olika specialister och sponsorer. Allt dokumenterat och emellanåt direktsänt. Så får vi se om det är möjligt för några oerfarna entusiaster att vara med och dansa med de stora.....eller om kappseglingen bara är för vissa utvalda. För vi tror ju på segling som en massport!
Här i första avsnittet får vi tips av Christina Frii från Seapax om hur vi ska klara av den digra säkerhetslistan med krav för deltagande i Gotland Runt/ÅFOR. (Vi vill varna känsliga personer för starka scener från Svarta Hålet och kölsvinet.) {SCOpenGraph image=http://www.sittbrunnen.se/images/stories/hafsorkestern/hafs1.jpg}
För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Och sedan Lägg till på startskärmen.