Sömlös i Trosa
Sömlös i Trosa
Årets nyhet från Hydrographica är detaljerade sjökort utmed hela Sörmland, från Trosa och neråt. Dessutom finns det nya kortet som ett sömlöst elektroniskt sjökort från Solteknik.
Årets nyhet från Hydrographica är detaljerade sjökort utmed hela Sörmland, från Trosa och neråt. Dessutom finns det nya kortet som ett sömlöst elektroniskt sjökort från Solteknik.
Ibland händer det fortfarande att seglare som köpt en ny båt får problem och måste reklamera fel. På en begagnad är det naturligt, men på en ny borde kvalitetssystem och kontroller eliminera felfällor.
Än mer problem uppstår om en ägare inte får den hjälp han anser sig ha rätt till och av irritation vidarebefordrar sitt fall för att visa andra att man inte per automatik ska lita på säljares förslag om hjälp.
Hur skulle du ha gjort om du är hängiven seglare och hade köpt en ny prestandabåt för 4,5 miljoner? Och varit i säljarens kläder?
Se upp i backen, nu laddar hon om. Pillan startar i Seapilot tillsammans med Anders Lewander. Tävlingen med bara två ombord i tre dar; Seapilot2star 2017 startar i Oxelösund den 29 maj med etappmål i Visby och Oskarshamn för slutlig målgång igen i Oxelösund.
Myndigheterna har nu gått ut till båtklubbarna och förbjudit all giftfärg på båtskrov i Mälaren och andra insjöar. Vet inte när samma sak ska gälla Östersjön.
Det är gott och väl. Man har konstaterat att om man upphör att måla giftfärg så försvinner 80% av giftet på en säsong. Det har man gjort mätningar på. DVS 95 % är borta på 2 år. Det är således en mycket bra åtgärd.
Nu är det klart vilka som står bakom den fjärde deltagaren i Volvo Ocean Race och igen är det ett team som varit med förut – Team Vestas. Men inte med Chris Nicholson som skeppare, utan med amerikanerna Charlie Enwright och Mark Towill, som var de drivande krafterna med Team Alvimedica i förra varvet runt jorden.
Den här gången kallar de sin kampanj för Vestas 11th hour racing, vilket skojfriskt verkar syfta på Nicholsons sena start till Volvo Ocean Race 2014, då Chris & Co fick Vestas på kroken bara ett par veckor före starten i Alicante.
Ett nytt debacle kan ha seglat upp i båtbranschen, Stockholmsmässan har sagt upp avtalet med Sweboat som medarrangör av Allt för Sjön. Orsaken skulle, enligt en källa och utställare, vara att Sweboat köpte Marstrandsmässan. Stockholmsmässan lär därtill ha betalat provision till Sweboat om en miljon kronor årligen.
Ända sedan Emirates Team New Zeeland snuvades på att ordna de utlovade uttagningsseglingarna i Auckland för America´s Cup, har ett kallt krig pågått mellan Kiwi-laget och organisationen bakom cupen –ACEA (America´s Cup Event Authority) ledd av Sir Russel Coutts och även gentemot övriga utmanarna. ETNZ-bossen Grant Dalton har beskrivit sitt lag som en ensamvarg och har uttryckt oro för manövrerna från sina konkurrenter.
ETNZ blev, med viss rätt kan man tycka, upprörda över att ACEA berövade dem kvalificeringsseglingarna, som i slutändan kostade laget sponsring från staten. Sedan dess har Grant Dalton och hans mannar hållit sig utanför utmanarkretsen, som han menar har skrivit om reglerna för att tillåta majoritetsbeslut.
{jumi [jumi/fix.html]}
Nu är det ingen återvändo. Lägenheten är såld och datum är spikad för avresan, 14 juni. Men nu börjar det kännas läskigt. Tänk om jag inte hinner med allt som ska till för att få båten i form för långsegling. Och allt annat, tandläkare, vaccinering, försäkringskassan som inte vill veta av mig när jag sticker, försäkringsbolagen som inte vill försäkra en båt under 10 meter.
Men solglasögon har jag i alla fall fixat.{SCOpenGraph image=http://www.sittbrunnen.se/images/stories/hafsorkestern/solglas.jpg}
{jumi [jumi/langre.html]}
Än så länge ligger Långseglarväder här som en snabbrepris. Snart kommer alla föredragen hit via SXK:s Youtubekanal.
Nu meddelar Volvo Ocean Race, vilket man nämnde redan för två veckor sedan till detta forum, att ett fjärde team är klart. Vem som ska skeppa och vem som sponsrar väntar man dock med att meddela till slutet av mars. Kanske för att att teamet självt ska offentliggöra sitt deltagande.
Därmed lättar trycket lite på racets chef, engelsmannen Mark Turner, för att få åtta båtar till start. Han säger att sju månader återstår och det fortfarande finns gott om tid för ett lag att formera sig och vinna. Vilket han menar, är fördelen med entyp – kort startsträcka.
{jumi [jumi/ksssforum17.html]}
Torsdag eftermiddag samlades de kungliga seglarna i Älvsjö för att diskutera lång- och kappsegling. KSSS landslagsseglare berättade om OS i Rio och om sina satsning ar på OS i Tokyo 2020. Även förbundskapten Magnus Grävare var med.
Det blev också prat om America's Cup med Staffan Salén– och Youth America's Cup. Samt om Gotland Runt/ÅF Offshore Race som firar 80-års jubileum 2017.{SCOpenGraph image=http://www.sittbrunnen.se/images/stories/ksss/KSSS.jpg}
IF-båten fyller femtio år!
Då finns naturligtvis IF-båten representerad på allt för sjön med klassförbund och, inte mindre än, två IF-båtar.
{jumi [jumi/afs17.html]}
Till båtmässan Allt för Sjön i Älvsjö har det i år kommit fler segelbåtar än på länge. Det ser nu ut som om föreningen Segelbåtar i Sverige, som under några år kommit överens om att inte ställa upp med segelbåtar med köl på mässan, nu förlorar. Flera utställare kommer med nya flashiga jättesegelbåtar som säljer som smör i solsken, typ More 55 och Club Swan 50.
Dessutom ökar båtförsäljningen överlag, mest bland små och mycket stora båtar. Så häng på och fira våren på mässan i Älvsjö. Lördag är det långseglarseminarium med Laura Decker, kl 13:00. Live i Sittbrunnen om du inte kan komma till mässan. På söndag 13:30 kommer jag att tala om Atlanteskadern Viking Explorers. Efteråt är alla välkomna att fika vid något bord i Sail Forum och snacka om Sittbrunnen. Söndag 12.3 kommer även Micke Westin 13.30, och då tänkte vi sitta och snacka om eskadern och försöka para ihop gastar och skeppare.
Nu på lördag är förresten Curre moderator vid Sail Forum, så passa på att träffa honom och tala om vad han ska kolla upp.{SCOpenGraph image=http://www.sittbrunnen.se/images/stories/massa/massa17.jpg}
Klockan är sex på morgonen och Webbviken är insvept i ett sirligt morgondis.
Årets vaktnatt är avklarad och jag gör mig klar för att åka hem och synkronisera mig med dunkudden när jag hör att det skramlar till i grindlåset.
”Seeenare, seeenare!” klingar högt genom den svala morgonluften.
Men herrejisses, tänker jag! Sover han aldrig? Karl´n?
Erkki! Webbvikens ovärderlige hamntomte kommer knallande och ”Seeenare, seeenare” är hans finskklingande standardhälsning (Tjenare, tjenare)
”Har natten varit lugn?” Undrar han.
”Jodå!” Svarar jag sannigsenligt ”Ett fönster har gått sönder i bastun men annars har det varit lugnt som en biskopsgrav”
Erkki sken upp som en sol.
”Ett trasigt fönster”
Bättre nyhet kunde jag inte ha gett honom. Kanske de var lite för banalt men det bästa Erkki vet är när han får en uppgift att lösa, ett jobb att göra, ett haveri att laga.
Nu kommenterar Volvo Ocean Race Ian Walkers reflektioner i Seahorse om att bara ett team har kommit igång att segla inför starten i höst. Så här säger Amy Monkman, creative PR Manager på racets högkvarter:
- Tjusningen med att ha entypsbåtar är att det fortfarande finns gott om tid för team att involvera sig och bli konkurrenskraftiga. Och ett fjärde team kommer att tillkännages inom kort. Förutom det vi är helt säkra på att vi inte kommer att lämna några båtar vid kaj.
Efter sex fantastiska år i Båstad har det blivit dags för Svenska Seglarförbundet att lämna över stafettpinnen och låta årets samtliga svenska mästare i segling göra upp om titeln Mästarnas Mästare 2017 i Marstrand 14–15 oktober
I Sverige finns det ett flertal riktigt fina seglingsarenor. Mästarnas Mästare började sin resa med fyra år ute på Sandhamn, en plats som är en riktig samlingsplats för seglarna på ostkusten. Efter det föll valet på Båstad, som med sina årligen evenemang har gjort Seglarveckan lika känd som Tennisveckan på samma ort.
I nya numret av Seahorse, tar Ian Walker, vinnaren av förra Volvo Ocean Race, till orda i en krönika och sätter fingret på en punkt som följare har funderat på – hur många team kommer till start? Eller rättare - hur sent kan ett team anmäla sig och ha en chans?
Ian Walker, om någon, vet vad han talar om. Han hade de två av de viktigaste resurserna på plats i god tid förra gången – pengar och tid. I mars är det sex månader kvar till starten i Alicante.
Nu har Torbjörn Törnqvist invigt sin nya leksak, som ska plocka hem Amerikabucklan till Stockholm och KSSS. Fast det var ju mer "ut ur garaget" än regelrätt sjösättning.
Att det här inte är en helt ofarlig sport förstår man i filmen nedan, där Oracles grinder Graeme Spence åker i sjön framme i fören, och klarar sig precis från att klyvas av de framrusande foilsen.{SCOpenGraph image=http://www.sittbrunnen.se/images/stories/ac/underbord.jpg}
För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Och sedan Lägg till på startskärmen.