Tranströmer
In i oändligheten
{jumi [jumi/gaddkaften.html]}
RIP Tomas Tranströmer. Sittbrunnen hyllar med det här stycket från hans Runmarö i somras, inspirerat av hans dikt Inomhuset är oändligt.
{jumi [jumi/gaddkaften.html]}
RIP Tomas Tranströmer. Sittbrunnen hyllar med det här stycket från hans Runmarö i somras, inspirerat av hans dikt Inomhuset är oändligt.
Nu ska Americas Cup spara pengar. Det blir nog inga 62-fots katamaraner till cupen på Bermuda 2017. 45-fotarna kommer att räcka, de går lika fort som förra omgångens flygande 72-fotare och kostar hälften så mycket.
- Vi diskuterade att göra den här förändringen redan förra året när vi träffades i London, förklarar commercial commisioner Harvey Schiller. Men nu har alla lagen sett de nya båtarna i aktion och det finns en klar majoritet av de tävlande som stödjer idén. Jag skulle helst se att alla gjorde det, men så är tyvärr inte fallet.
Nu kan man segla 24-timmars virtuellt. Stefan Pettersson i 24-timmarskommitten i Stockholm har utvecklat en app där man kan segla en 24-timmarsbana i mobilen eller datorn. Funkar utmärkt på bussen eller spårvagnen. Tom ombord så länge man har kontakt med nätet.
Från början är den framtagen för att kunna köra Kryssarklubbens torrseglingar, när besättningarna samlas och presenteras ett scenario och får lägga ut sina kurser på sjökorten. Men nuförtiden navigerar ju de flesta elektroniskt, så det här är en anpassning till verkligheten.
Redan tanken på att kappsegla på två nonstop jorden runt får förmodligen de mest äventyrsstinna svenska seglare att tvivla på förnuftet med så extrema strapatser. Twostar och Bohusracet brukar göra deltagarna till lite av hjältar här hemma, men vad ska man då kalla fransmannen Jean-le Cam och schweizaren Bernard Stamm för? De kommer att gå i mål i Barcelona World Race i morron onsdag efter att ha varit till sjöss sedan nyårsafton, det vill säga i 89 dagar. Och deras båt Chemine Poujulat är inget heller för vekhjärtade, en IMOCA 60 är en maskin enkom byggd för shorthandsegling, lätt bred, överriggad, med svängköl, daggerboards, och utriggare för att staga riggen. Det går knappast att föreställa sig livet ombord tre månader i sträck med torrmat, ständig ruttplanering och balansera mellan fart och säkerhet.
Magnus ”Mange” Olsson - en av världens mest kände, meriterade och beundrade havskappseglare - dog i april 2013, när han var verksam som coach och mentor for den kvinnliga besättningen i Team SCA som förberedde sig för Volvo Ocean Race 2014-2015.
Mange älskade havskappsegling och efter hans bortgång bildades Mange Olssons Minnesfond med syfte att uppmuntra och stödja personer och organisationer som likt Mange Olsson, optimistiskt arbetar för att uppnå eller främja framgångar på högsta nivå inom seglingssporten. Gärna i Manges anda, dvs. med glädje och entusiasm. Fonden stöds av flera av Manges vänner och av företag som han jobbade med eller kom i kontakt med under sin seglingskarriär
{jumi [jumi/furusund.html]}
Nu är det bevisat att stränderna klarar sig mycket bättre om finlandsfärjorna sänker farten. Lars Granath på Hydrographica har mätt varenda våg och registrerat alla fartyg som passerade i Furusundsleden. Nu är det upp till Länsstyrelsen i Stockholm att besluta om att rädda stränderna eller rederiernas tidtabeller.{SCOpenGraph image=http://www.sittbrunnen.se/images/stories/miljo/furusund.jpg}
Ibland spekuleras i att båtarna har blivit större och att nyare märken från kontinenten har tagit över i hamnarna på senare år. Och visst är de många, det kan man se vid besök i närmaste hamn. Men fortsatt leder två 1970-1980-talsmärken, i vart fall i den hamn jag har min båt. Hur ser det ut i din hamn? Det vore intressant att få veta med tanke på utvecklingen av båtbeståndet. Är trenden som på Bullandö Marina utanför Stockholm densamma i hela landet? Kommer Bavaria att ta över ledarplatsen?
{jumi [jumi/ishavet.html]}
Nu är Volvobåtarna på väg mot Södra Ishavet, blöta, sjösjuka och snart kalla. Men stämningen på de båda "svenskbåtarna", SCA med Anna-Lena Elled och Dongfeng med Martin Strömberg är god, trots att ingen av de leder. Men det är långt kvar till Brasilien, väldigt mycket kan hända. {SCOpenGraph image=http://www.sittbrunnen.se/images/stories/vor/ishavetsca.jpg}
https://youtu.be/i4aEVtMOvgQ
Hållö fyr utanför Smögen lär ha kostat drygt 20.000 Rdr Banco när den byggdeds 1842. Samtidigt med fyrbyggnaden uppförde den tillsatte fyrmästaren Christopher Busck en egen fyrmästarbostad norrut från fyren sett tillsammans med en andra byggnad som Kronan uppförde för fyrvaktare och fyrbiträden. 1891 - 1917 jobbade Johan Edvin Jacobsson här. Kanske inte så känd som fyrmästare, som att han var morbror till Evert Taube.
I den här filmen berättar medlemmar i Föreningen Hållö Fyr om fyrens historia och om DC3:an som störtade här under andra världskriget. En fil av Naturfilmarna Matilda Segedahl, Göran Alm och Markus Strinning.
Runt år 1888 hade man redan börjat märka av vissa förändringar i havsmiljön. Åtgärder sattes in för att motverka den negativa trenden. Men tyvärr blev det inte bättre, utan i det stora hela betydligt sämre. Stora bestånd av ålgräs, ostron och fisk är i dag helt försvunna och kanske omöjliga att återskapa. I Havsmiljöinstitutets nya rapport Havet 1888 är egentligen mer en populärvetenskaplig bok. Här görs djupdykningar i de gamla arkiven. Missa inte den, den är tom gratis, både på papper och på skärmen.
https://youtu.be/9pjPyVLN3lM
Seglingsuppdatering 11 från Destopnews:
Inte oväntat kom kommentar till inlägget om franska båtar. Varvsägaren Anders Almén på Lidingö, importör av franska Dufourbåtarna fick kaffet i halsen, för han tycker att alla båtar med innerliners, har samma grundproblem.
Som importör är Anders part i målet, men han är i grunden reparatör, så hans mening är välgrundad och den är att även tyska, slovenska, kroatiska segelbåtar, finska och svenska motorbåtar, alla som har innerliners, är likadana i meningen att byggsättet är till för att spara tid i monteringen.
Så var de iväg på det längsta och tuffaste Volvobenet, mot Itaja i Brasilien. Martin och kineserna som vanligt först ut. Om du missade starten, se den här ovan.
– Man kan kalla den här etappen för kärnan i Volvo Ocean Race, säger Dongfeng Race Teams vaktkapten Martin Strömberg. Det är med delade känslor man ger sig in i det men har man inte gjort etappen så har man inte seglat runt jorden. Det är kallt, blött och blåsigt i Södra ishavet och vi väldigt långt bort om något skulle gå snett.
Under senaste åren har man varit oroliga att tumlaren skulle ha försvunnit helt från Östersjön. Men nu har forskarna lyssnat av klickljud och börjat räkna hur många som finns kvar.
Man har klart kunnat visa att tumlare finns i merparten av Östersjön ända upp till Åland och Skärgårdshavet. Denna slutsats baseras på två års registrering av tumlarnas sonarklickljud, som gjorts i SAMBAH-projektet. Tumlarklick har registrerats i de flesta delarna av Östersjön och som väntat är det mer i södra delen, men också oväntat många på de grunda bankarna söder om Gotland. Den nordligaste detektionen gjordes i finska farvatten. De flesta klickljuden loggades i danska farvatten längst ned i sydväst. Om man går österut därifrån loggades fler klickljud längs med Skånes och Blekinges kuster och i tyska farvatten, medan det var klart mer sparsamt utmed Polens kuster.
Förmodligen hör du till de som sällan funderar på kölens och bottnens styrka. De allra flesta av oss utgår från att varvet byggt starkt och reflekterar inte över eventuella svagheter. Inte förrän man träffar branschfolk och får höra på deras åsikter. Som Leif Carlsson på Sune Carlssons Varv i Saltsjöbaden, en av de experter jag intervjuade för en serie artiklar om kölar som kommer i Praktiskt Båtägande.
- Jag "älskar“ franska båtar. Skälet är att de går sönder mycket och ger oss en massa jobb, säger Leif och fortsätter gärna att säga sin åsikt utifrån vad han ser.
Kanske ni vet hur det känns? Även i den värsta motgång gäller det att inte deppa ihop, utan hålla huvudet högt och vilja gå vidare.
Ungefär så går det att känna för Team Vestas Wind (TVW) efter den ödesdigra grundstötningen i november på revet utanför Mauritius.
När grundstötningen hände och den efterföljande beslutsamheten att bärga båten, reparera den och starta på nytt i de avslutande etapperna från Lissabon kände jag och säkert många med mig, stor sympati för skepparen Chris Nicholson och hans besättning.
{jumi [jumi/fredrikac.html]}
När Fredrik Lööf skulle segla i regattan Älgen i Kristinehamn gick det så fort att han måste vänta in de andra för att hitta hem. När han la upp planerna för sina OS-satsningar glömde han att lägga in guldmedaljen som målbild. Men nu har han målet helt klart för sig: Americas Cup ska hit till Sverige.
{SCOpenGraph image=http://www.sittbrunnen.se/images/stories/ac/fredrikac.jpg}
Med bara två månader kvar till säsongen är det dags att bestämma vilka seglingar som man ska vara med om i år. För min del drar Lidingö Runt, Ornö Runt, Peter Norlin Memorial i Vasahamnen, Vikingaregattan på Lilla Värtan, Sandhamn Open och kulmen - ÅF Inshore och Offshore Race.
Sedan ska det bli SM i Folkbåt i Ljungskile och Runmarö Runt. Men allra mest ser jag fram emot en avslutning som i mitt tycke är sommarens sällskapligaste segling - Nordic Yachts Open i september.
{jumi [jumi/annalena.html]}
Grattis till Anna-Lena Elled från Search Magazine som hoppade in som ombordreporter hos Team SCA. Hon gjorde så bra ifrån sig som inhoppare på etappen Sanya till Auckland av Volvo Ocean Race att hon nu får fortsätta på det tuffa benet från Nya Zealand till Brasilien. Det berättade Mats Olsson från KSSS på seglarforum på båtmässan Allt för Sjön.
Den här intervjun med henne gjorde han för ett par dagar sedan efter att de gått i mål i Auckland, men innan beslutet om att SCA får en svensk tjej i besättningen på nästa etapp.
Se också Anna-Lenas bilder, nedan, som gjorde att hon fick den här möjligheten. {SCOpenGraph image=http://www.sittbrunnen.se/images/stories/vor/annalena.jpg}
För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Och sedan Lägg till på startskärmen.