Årets seglingsbild
Julkort från Älven
VO65, Volvo ocean race. På Göta älv, inne i Götborgs hamn. Taget från balkongen hemma.
God jul
Anne-Christine Smith
VO65, Volvo ocean race. På Göta älv, inne i Götborgs hamn. Taget från balkongen hemma.
God jul
Anne-Christine Smith
https://youtu.be/YeM9rVRUuR8
Åstol hamn. Tryggaste hamnen att vara i en orkan. Här far folk omkring lågt flygande. Tog mig själv en flygtur för att testa på utsidan. Man får spreta med ben o armar och utveckla ett landningsläge när vinden drar undan fotfästet. Inne i hamnen är lugnt. Men på sydsidan av Åstol är det våldsamt.
I min mätare betydligt över 40 men det beror mest på tratteffekter. Där vinden koncentreras av en massa hus runt om. Soptunnor, studsmattor och annat flyger runt bland husen.
När topparna har sin egen fart över själva vågen o ryker med jetfart då är det drag. Men vi har haft galnare absolut. Men nu går färjan igen och det mojnar lite.
Hälsningar från Christer och Ulla Svensson Pernhult
S/Y Duo
www.duo.se {SCOpenGraph image=http://www.sittbrunnen.se/images/stories/astol.jpg}
Otroligt – hur kunde det hända? Igen? Och dessutom på en extremt lyxig båt?
Det är frågan många ställer sig efter att ha nåtts av nyheten ett en engelskbyggd Oyster 825 har tappat kölen. Händelsen inträffade i juli 30 sjömil utanför spanska kusten, men först nu har båten bärgats och bogserats in till Alicante.
Särskilt mycket julkänsla är det inte i hamnen; 25-26 grader varmt i solen, t-shirt och kortbyxorna är på och det är nästan lite för varmt att jobba nere under däck. Men de har hängt upp lampor på palmerna uppe på stora vägen som går förbi hamnen och som blinkar glatt när det blivit mörkt.
Listan över jobb att göra på båten är ganska överkomlig; toaletten ”Baby Blake” ska få nya och täta packningar, vattentankar ska installeras, lampor kopplas in, skåpluckorna ska få lås, mantågen ska sättas upp och reservdelslagret gås genom. Sedan ska det stuvas om, så att mat för någon månad + reserver ska få plats. Det är nu det blir tydligt att 35 fot är större än den 27-fotare vi först planerade att långsegla med. Läs mer om de här: Har trefotssjukan slagit till?
När vi anländer till Las Palmas från Lanzarote klockan fem en morgon, träffar vi skånske Magnus Reslow på kajen. Han hade precis firat sin 56:e födelsedag ute på stan med en fransk långseglare och skulle hitta lift tillbaka till sin Havsfidra som låg ankrad norr om marinan.
Magnus är just nu bekant som den svenske långseglaren som var försvunnen på haven. Den sanna historien är inte alls särskilt dramatisk och rubrikerna var ingenting Magnus själv önskade …
Läs hela berättelsen på Drömresan.
{jumi [jumi/lindajul.html]}
Säsongen lider mot sitt slut, nästan all personal har åkt hem, till byn eller till Marmaris. Mustafa får göra allt själv; laga mat, servera - och baka bröd. Han börjar blanda degen vid femtiden på morgonen. Mjöl, ljummet vatten, salt och torrjäst. Degen jäser en timme och under tiden hämtar Mustafa pinnar och ris och eldar i ugnen. En halvtimmes eldning räcker när ugnen används varje dag, då hinner den inte kallna. Aska och glöd sopas åt sidan och sen, skjuts in i ugnen!
Hälsar Linda
Linda Lindenau +46 70 279 68 22 www.tarodret.nu
Seglingskurser för kvinnor, i Sverige och Medelhavet.
Långsegling Medelhavet – Stilla havet 2016-18. Sailing journey Mediterranean – Pacific Ocean 2016-18
Grupp på Facebook: Ta rodret
{jumi [jumi/follinfilm.html]}
Peter Follin blev förra veckan vald till ordförande för Svenska Kryssarklubben, efter diverse meningsskiljaktligehter mellan Stockholm och västkusten. För att få reda på vad det hela egentligen handlar om åkte jag ut till honom på Lilla Varholmen där han bor med havet utanför fönstret.
Det visade sig att det inte är Stockholmskretsen han är emot. Men möjligen riksföreningens styrelse. Den nye ordföranden i Sveriges största båtklubb vill gärna aktivera medlemmarna och kretsarna, på samma sätt som han själv under alla år varit aktiv med att fixa hamnskisser, dubbar och bojar. Och han framhåller gärna västkusten som den mest aktiva kretsen när det gäller föredrag, utbildningar, eskadrar etc.
- Men jag vill inte förändra Kryssarklubben, säger han i den här uttömmande intervjun. Bara förbättra! {SCOpenGraph image=http://www.sittbrunnen.se/images/stories/sxk/follinfilm.jpg}
Vad sägs om lite Big Boat Racing på hemmaplan i vinter? Det lockar förstås och sedan nio år är detta tradition för min del på första advent tillsammans med charterfirman Out. Dom förfogar över ett antal 50-fotare och tvekar sällan. Vi har haft en meter snö på vår adventssegling, vi har haft minus tio och brutit is, och vi har haft så svaga vindar att vi avbrutit. Men vi har alltid kappseglat. Varje år.
I helgen samlade sammanhållande skepparen Roger Granath 30 personer till skepparmöte i Rindö Hamn. Sex båtar – First 50 Freakout med Roger himself, First 50 Team Styrbord med Fastnet Race seglaren Jonas Sandberg, Oceanis 54 med Niclas Herrlin, Jeanneau 51:an Logout med Olle Enström, Oceanis 500 Zama med Bosse Sjödin och Jeanneau 39:an Arabesque med Rolf Grönqvist.
Just nu cirkulerar en annons på Facebook där man kan köpa en tröja med trycket "I don´t need therapy! I just go sailing!"
Jo! Nog kan många av oss skriva under på det. Att koppla bort allt och låta sig föras fram av ren naturkraft.
Men det finns ingen automatik i det! Den som ger sig ut för att segla i syfte att varva ner men tar med sig vardagsstressen ut i flytetyget kommer, tvärtom, att få panikångest och slita sitt hår i förtvivlan. Sannolikt bli på gränsen till skallig innan man åter är på landbacken och kan söka tryggheten i mobiltelefonen, surfplattan tjänstebilen och möteskalendern,
Nä! Ska man segla i rekreationssyfte krävs det de facto en viss planering och engagemang.
Varje år vid advent arrangerar Västkustkretsen i Kryssarklubben en 12-timmarssegling, från 6 på morgonen till 18 på kvällen. Och på vår västra sida välkomnar man också intresserade gastar att hänga på, vilket jag de tre senaste åren har utnyttjat. I år blev det en riktigt blåsig första advent, där Thomas Lundgren skeppade sin Wasa 530 Tootiki huvudsakligen för en liten fock.
Tur med vädret får man väl nästan säga att vi hade, lite storm och hagel på morgonen vid starten och vid målgången. Natten vid bryggan på Hälsö blev tröttsam för fendrarna, med 26 ms, som höll oss vakna några timmar mitt i natten. Men på dan sken solen och vinden ven med bara lite kuling.
Hallberg Rassy har återigen varslat personalen. 22 personer av de 119 anställda har officiellt varslats. För bara ett år sedan ökade HR produktionen och anställde 28 personer.
- Det är en anpassning till världsmarknaden för fritidsbåtar i stort, det handlar inte om någon särskild marknad, säger Magnus Rassy till Sittbrunnen. Skillnaden är att i Sverige är detta med kapacitetsanpassningar offentliga uppgifter det skrivs om, men i t ex Tyskland är detta hemliga uppgifter ingen skriver om. Påståendet att ”ingen” skulle köpa segelbåtar i Sverige är en mycket stark överdrift, Sverige är en viktig marknad och visst säljs det nya Hallberg-Rassybåtar även i Sverige, och det för en ansenlig mängd pengar! Det vi såg för ett år sedan var en stark och tydlig ökning, vi går nu tillbaka till ungefär samma kapacitetsnivå som för ett och ett halvt år sedan.
Hej,
det är intressant att läsa hur en rapport från en erfaren journalist, som hörde ett samtal om SRS under en middag, kan uppröra så många och få ett så föraktfullt mottagande från seglare i vår omgivning. Jag blir dock inte förvånad, för "SRS-drevet" går igång varje gång någon har en åsikt om SRS - som seglingens egen Jantelag. Samtidigt får vi förstå att SRS berör, men det måste finnas gränser på hur vi agerar för att försvara ett status quo.
För att försöka skapa en mer nyanserad diskussion om SRS än idag, så vill jag försöka erbjuda lite fakta om skillnader till ORC, hur SRS fungerar idag och hur SRS fortfarande kan vara enkelt men på ett fysikaliskt korrekt sätt.
” Måste göras” heter det om att segla över Atlanten och den maningen har i år hörsammats av hela 20 svenska besättningar i allt från solida långfärdsbåtar till populära familjebåtar, avdankade racers, gamla familjebåtar och en äkta racer – en sanslös franskbyggd Pogo 40S2. Den är inköpt av Mikael Ryking, tidigare X-332 seglare och med ombord på resan över ”Pölen” har han en annan X-332 seglare - Mats Victorin plus Emely Hagen och Karl Jungstedt. Och de kör som de är vana vid hemma – för fullt.
https://youtu.be/WX8OukjQGkc
Nu har Fredrik Lööf tagit familjen till Bermudas för att träna inför 35:e omgången av Americas Cup 2017. De tror faktiskt att de nya flygande katamaranerna kan gå ännu fortare än monstren på 72 fot som avgjorde cupen i San Fransisco, trots att de här är mer än 20 fot kortare.
- De är mycket mycket bättre, säger Freddy som han numera kallas, i den här filmen från det nya träningslägret, dit han också har tagit fru och barn.
{jumi [jumi/24advent.html]}
På söndag är det första advent. Då ska jag segla 12-timmars med Tootiki i Göteborg. Från det äventyret tänker jag skicka ett julkort här i Sittbrunnen. Sist jag seglade med Thomas Lundgren skickade jag ovanstående hälsning.
Det vore kul att få lite julkort också. Både för mig och alla andra som hittar hit till Sittbrunnen. Bilden från sommarens bad eller segling, bästa bilden från årets FB-ström eller en kort video. Skriv till
https://youtu.be/06tI5QuHgeg
På söndagen startade den jättelika trimaranen Spindrift sin världsomsegling för att slå rekordet som sattes av Loick Peyron i Banque Populaire V för fyra år sen. De är 15 man ombord som ska segla över 21 600 sjömil och vara tillbaka på linjen mellan fyren Creac´h och Lizard Point före 17 minuter i sex på eftermiddagen (GMT) den 6:e januari nästa år.
Här intervjuas Dona Bertarelli, rorsman och initiativtagare tillsammans med skepparen Yann Guichard sedan 2011.
{jumi [jumi/sestervik.html]}
Kanske har du mött honom på Båtmässan i Göteborg eller i hamnskjulet i Henån vid Öppna varv bland glasbåtarna. Eller i hamnbassängen på Ursholmen när han ligger ute och tecknar, ditseglad med en klassisk koster utan motor. Kanske har du blivit omseglad av honom i Tjörn Runt, eller vunnit någon av hans glasbåtar i pris.
Jag hälsade på Lars Sestervik i somras, i hans atelje i den gamla läskedrycksfabriken i Svanesund. Passa på att besöka honom om du har tid den här veckan. Nu håller han öppet varje dag 11-16 fram till söndag. {SCOpenGraph image=http://www.sittbrunnen.se/images/stories/larssestervik.jpg}
Peter Follin heter den nye ordföranden för Svenska Kryssarklubben. Det innebär att västkusten vann slaget om styrelsen på årsmötet i Kalmar. Efter ett antal år av Stockholmsdominans hade valberedningen i år föreslagit västkustkretsens ordförande till riksordförande, medan man i Stockholm övertalade den sittande ordföranden att sitta kvar, samtidigt som man ville få in en kommande ordförandekandidat i styrelsen. Medlemmarna uppmanades att poströsta och lämna fullmakter.
Men valberedningens förslag gick igenom, med ordförande och ett par nya ledamöter från väst. Nu får man väl bara hoppas att den nye ordföranden kan bilägga striden mellan öst och väst pigga upp den 92-åriga föreningen en aning. Svensk segling behöver ju lite roligare grejer än sånt tjafs.
Som så ofta är norska Seilas i framkant vad gäller goda tankar. Nu har tidningens ansvarige utgivare Ole Henrich Nissen-Lie tyckt till om momsen på segelbåtar. Hans propå går ut på att eftersom elbilar slipper moms av miljöskäl i Norge, så borde segelbåtar också göra det. Segelbåtar påverkar inte heller miljön, eftersom de ju drivs av vindens kraft.
Så varför flyga till sydliga breddgrader med de utsläpp i atmosfären det medför, när man kan segla och inte släppa ut något alls, menar han.
För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Och sedan Lägg till på startskärmen.